آخرین خبر :

دانش آموزان در دوراهی آزمون حضوری یا غیرحضوری/ تردید معلمان در سلامت نمرات آزمون‌ها

امتحانات نوبت اول دانش آموزان در حالی برگزار خواهد شد که سلامت برگزاری آزمون و چگونگی برگزاری در برخی شهرها هنوز معلوم نیست.

دانش آموزان در دو راهی آزمون حضوری یا غیر حضوری/ تردید معلمان در سلامت نمرات آزمون ها

تغییر زیست بوم که به دنبال شیوع کرونا در سراسر جهان به وجود آمد موجب شده است تا وضعیت تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش ایران هم با تغییراتی جدی مواجه شود.

ورود فن‌آوری‌های جدید و آموزش‌های مجازی که تا پیش از این صرفا روی کاغذ می‌آمد حالا به ناچار باید در عمل هم مورد توجه و اجرا قرار می‌گرفت و بر این اساس کلاس‌های آنلاین آموزش‌های مجازی در برنامه درسی دانش‌آموزان گنجانده شد و گوی کرونا ویروس در آموزش و پرورش ایران نقش کاتالیزور داشت با برنامه‌هایی که در زمینه هوشمند سازی مدارس آموزش مجازی و ورود محتوای الکترونیکی به نظام تعلیم و تربیت به تعویق افتاده بود با سرعت بیشتری نسبت به گذشته به مرحله اجرا برسند.

راهکار آموزش و پرورش برای ورود به دنیای مجازی و آموزش‌های در این بستر راه اندازی شبکه شاد بود، شبکه‌ای که به ادعای آموزش و پرورشی‌ها تمام دانش‌آموزان کشور را باید تحت پوشش قرار دهد با توجه به نبود زیرساخت‌های لازم کما بیشترین هدف موفق شد؛ علیرغم تغییراتی که نسبت به سال گذشته داشت، اما هنوز هم نتوانست رضایت کامل کاربران را به دنبال داشته باشد.

بر همین اساس بود که یا دانش آموزان از این شبکه بی‌بهره شدند یا آنکه به سراغ دیگر شبکه‌های اجتماعی که سابقه فعالیت بیش از شبکه شاد را داشتند رفتند، در این میانه گویی چند طبقگی در آموزش بار دیگر شدت گرفت و آن‌ها که متمول و محصل در مدارس غیردولتی یا خاص بودند توانستند آموزش‌های با کیفیت تری را دریافت کنند و آن‌ها که بی‌بهره از این امکانات بودند بازهم محروم ماندند.

چند سناریو برای برگزاری امتحانات دانش آموزان

با وجود شرایطی که برای آموزش دانش آموزان در زیست بوم جدید فراهم شد؛ در نهایت نیمسال اول سال تحصیلی رو به اتمام می‌رود و آنچه باعث نگرانی شده است چگونگی برگزاری امتحانات در این فضای جدید و بعضاً چالش برانگیز است؛ دانش آموزان در دوراهی برگزاری آزمون حضوری یا غیرحضوری و معلمان نگران از برگزاری آزمونی سالم هستند.

بر اساس تصمیم گیری مسئولان آموزش و پرورش و در رأس محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش شرایط برگزاری امتحانات برای تمام دانش‌آموزان چه آن‌هایی که از آموزش مجازی استفاده کردند و چه آن‌هایی که از طریق درسنامه یا سایر روش‌ها توانستند دوره نیمسال اول را سپری کنند، تمام و کمال باید محتوای مربوط به نیمسال اول را امتحان دهند بنابراین تغییری در حجم مطالب درسی که دانش‌آموزان باید امتحان بدهند حاصل نخواهد شد.

از طرفی یکی دیگر از نگرانی‌هایی که دانش آموزان داشتند برگزاری آزمون حضوری یا غیر حضوری برای امتحانات نوبت اول است که بر اساس تصمیم گیری‌ها و مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش و قرار بر این شد تا امتحانات نهایی یعنی برای پایه‌های نهم و دوازدهم آن هم در نوبت دوم به صورت حضوری برگزار شود و سایر پایه‌ها که امتحانات داخلی دارند طبق نظر شورای مدرسه عمل کنند.

دانش آموزان در دو راهی آزمون حضوری یا غیر حضوری/ تردید معلمان در سلامت نمرات آزمون ها

یک بام و دو هوا برای برگزاری امتحانات

بعد از تعیین تکلیف امتحانات خسرو ساکی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزش و پرورش درباره چگونگی برگزاری امتحانات داخلی دانش آموزان اظهار کرد که این امتحانات می‌توانند طبق تصمیم گیری شورای مدرسه به صورت حضوری و غیر حضوری باشد و حتی برای آزمون‌های غیر حضوری اجباری به برگزاری آن در بستر شاد نیست و امکان بهره مندی از سایر بستر‌ها وجود دارد.

با وجود این موضوع برخی از مدارس تصمیم گرفتند تا تعدادی از دروس خود را به صورت آزمون حضوری و با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی برگزار کنند، اما اخیراً برای شهر تهران وضعیت متفاوت شده و مسعود ثقفی سخنگوی اداره کل آموزش و پرورش تهران تاکید کرد که هیچ آزمون داخلی به صورت حضوری برگزار نخواهد شد و چنانچه مدرسه‌ای بخواهد از این موضوع تخطی کند با آن برخورد می‌شود بر این اساس پرونده برگزاری  آزمون‌های حضوری در پایتخت بسته شد.

این موضوع در حالی پیش می‌رود که در سایر شهر‌ها و استان‌ها هنوز درباره ممنوعیت یا امکان برگزاری آزمون حضوری نظر قطعی داده نشده است.

چندی پیش هم بود که رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی درباره چگونگی برگزاری ارزشیابی برای دانش آموزان این مقطع تحصیلی از فراهم شدن امکان ارزشیابی حضوری برای دروس ریاضی و فارسی خبر با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی خبر داده بود البته با وجود ممنوعیت برگزاری آزمون حضوری در پایتخت این موضوع برای دانش‌آموزان تهرانی صدق نخواهد کرد و برای سایر مناطق هم هاله‌ای از ابهام وجود دارد.

 

اما و اگر‌های برگزاری امتحانات بدون تقلب!

یکی از مشکلاتی که آموزش مجازی در پی داشته و باعث نگرانی معلمان می‌شود سلامت برگزاری امتحانات است.آنطور که معلمان از تجربه سال گذشته و حتی امتحانات میان ترم و کلاسی امسال می‌گویند برخی از امتحانات با چاشنی همفکری و همراهی برخی اعضای خانواده و دوستان برگزار شده است بنابراین طبیعت برگزاری آزمون و ارزشیابی دانش آموز از میزان آموخته‌های خود از بین رفته است.

طبق شواهد امسال هم همین روند ادامه پیدا کند چرا که بازهم آزمون‌ها قرار است غیر حضوری باشد و هنوز هم ساز و کاری برای جلوگیری از تقلب در امتحان وجود ندارد.

البته چندی پیش بود که سعید رضا عاملی دبیر شورای انقلاب فرهنگی با اشاره به کمبود برخی مسائل زیرساختی در آموزش مجازی به ویژه اطمینان از حضور همیشگی دانش آموز و دانشجو طی مدت برگزاری کلاس درس و صحت برگزاری امتحانات گفته بود که صحبت‌های اولیه با دانشگاه شهید بهشتی برای ایجاد طرحی در نظر گرفته شده است تا طبق آن بتوانیم جلوی بسیاری از این شرایط را بگیریم.

بی شک در شرایطی که برگزاری هرگونه تجمع می‌تواند خطر شروع کرونا را به اوج برساند وبرگزاری حداقلی تجمعات می‌تواند بهترین راهکار برای کنترل این بیماری باشد، اما در این میانه آنچه مورد توجه باید قرار گیرد همراهی خانواده‌ها در این ایام است تا آزمون‌های غیر حضوری بتوانند ملاک صحیحی از میزان آموخته‌های دانش آموز شود.

انتهای پیام/

 

باز هم بلاتکلیفی‌های آموزشی در ایام کرونا/ چه کسانی خواستار حضور دانش آموزان در مدرسه هستند؟

باز هم بلاتکلیفی‌های آموزشی در ایام کرونا

باز هم بلاتکلیفی‌های آموزشی در ایام کرونا

در حالیکه اعلام شده است هیچ آزمون حضوری برای امتحانات داخلی نوبت اول برگزار نمی‌شود اما هنرستانی ها باید برای برخی امتحانات به مدرسه بروند و زمزمه های بازگشایی مدارس نیز به گوش می رسد.

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود ثقفی سخنگوی آموزش و پرورش تهران روز گذشته درباره نحوه برگزاری امتحانات نوبت اول تاکید کرد که با توجه به وضعیت بیماری کرونا و مصوبات ستاد مرکزی مقابله با کرونا امسال تمام کلاس‌ها به طور غیر حضوری برگزار شد بنا بر این شرایط امتحانات حضوری هم به هیچ عنوان و در هیچ مقطع تحصیلی برگزار نخواهد شد و تنها امتحانات نهایی برای بازماندگان خرداد و شهریور برگزار می‌شود و در سایر مدارس هیچ امتحانی به طور حضوری برگزار نخواهد شد.

در این میان تکلیف دانش آموزان مقطع ابتدایی و متوسطه اول روشن است. در مقطع متوسطه دوم اما دانش آموزان دو دسته می‌شوند. دانش آموزانی که در هنرستان‌ها مشغول به تحصیل دروس فنی و حرفه‌ای و کاردانش هستند و دانش آموزان شاخه‌های نظری. مسعود ثقفی در گفتگو با خبرنگار مهر تاکید کرد که منظور از عدم برپایی امتحانات در هیچ مدرسه‌ای شامل هنرستان‌های شهر تهران هم می‌شود و اگر هنرستانی به بهانه برپایی امتحانات یا ارزشیابی صلاحیت حرفه‌ای دانش آموزان را در این شرایط کرونا به مدرسه بکشاند تخلف کرده است.

این در حالی است که بسیاری از والدین دانش آموزان هنرستانی و خود دانش آموزان در تماس با خبرگزاری مهر اعلام کرده‌اند که برخی هنرستان‌های شهر تهران امتحانات تخصصی را به صورت مجازی برگزار نمی‌کنند و این مساله به عهده مدیر هنرستان‌ها گذاشته شده که خصوصاً در مدارس نمونه دولتی و غیردولتی نظر مدیران به حضور دانش آموزان در مدرسه و گرفتن امتحانات به صورت حضوری است.

خسرو ساکی‌رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی نیز امروز در گفتگویی با اشاره به برقراری شرایط قرمز شیوع بیماری کرونا در برخی از مناطق گفته است: در شرایطی که امکان حضور فیزیکی دانش آموزان مدارس روزانه دوره‌های دوم متوسطه فراهم نباشد، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی-تربیتی دی ماه در متوسطه اول، متوسطه دوم شاخه نظری، دروس عمومی، شایستگی‌های غیر فنی و پایه فنی شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش، به صورت غیر حضوری با مسئولیت معلم و نظارت مدیر مدرسه انجام می‌شود. در صورتی که به تشخیص معلم و تأیید مدیر مدرسه، امکان ارزشیابی پایانی به صورت برخط (آنلاین) فراهم نباشد، معلم می‌تواند از ارزشیابی تکوینی نوبت اول، برای تعیین نمره پایانی دانش آموزان استفاده کند.

این در حالی است که در بخشنامه سراسری ذکر شده است که ارزشیابی دروس شایستگی‌های فنی شاخه فنی و حرفه‌ای و استانداردهای مهارت شاخه کاردانش و دروس کارآموزی و کارورزی به صورت تراکمی و حضوری با رعایت پروتکل‌ها برگزار خواهد شد.

ثقفی درباره این موضوع نیز گفت: فعلاً با توجه به شرایط پاندمی کرونا این امتحانات نباید برگزار شود و به زمانی دیگر موکول شود.

این سردرگمی دانش آموزان شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش خصوصاً با توجه به اینکه آموزش‌های دروس عملی آنها هم در ایام کرونا با اما و اگرهای بسیاری همراه است، و مسئولان اعلام می‌کنند: ” هیچ آزمون حضوری برای امتحانات داخلی نوبت اول برگزار نمی‌شود”، بیشتر شده است.

هر چند به نظر می‌رسد که احراز شایستگی‌های فنی و مهارتی به صورت مجازی چندان امکان پذیر نیست اما نمی‌توان نسبت به این مساله هم بی تفاوت بود که حضور این دانش آموزان و استثنا کردن آنها برای حضور در مدرسه باعث ایجاد نارضایتی خواهد شد و حتی مغایر با اصول بهداشتی است که این روزها از سوی ستاد ملی کرونا در جریان است.

از سوی دیگر شنیده‌های خبرنگار مهر حاکی از این است که برخی از مدارس شهر تهران به دنبال راهی برای برگزاری امتحانات نوبت اول به صورت حضوری هستند و به دلایل متعدد آزمون مجازی را معتبر و قابل اجرا نمی‌دانند. همچنین به نظر می‌رسد آموزش و پرورش با توجه به تغییر شرایط بسیاری از شهرهای کشور از حالت قرمز به نارنجی و زرد به دنبال تغییر شیوه آموزش مجازی به آموزش حضوری حداقل در برخی پایه‌ها است به طوری که علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا امروز اعلام کرد: پیشنهاد بازگشایی مدارس برای پایه‌های اول و دوم ابتدایی در شهرهای نارنجی و زرد مطرح شد که این دانش آموزان بتوانند حضوری در کلاس‌های درس شرکت کنند، این بحث مخالفین و موافقینی دارد که در این خصوص دو هفته دیگر تصمیم‌گیری خواهد شد.

به نظر می‌رسد آموزش و پرورش همانطور که بارها در زمان بازگشایی مدارس وزیر آن اعلام کرده است، از طرفداران بازگشایی مدارس است و نگرانی‌های دیگری به جز بحث سلامت دانش آموزان و در مورد یادگیری و تعلیم و تربیت دارد و حتی همانطور که بارها محسن حاجی میرزایی اعلام کرده است معتقد هستند بازگشایی مدارس تأثیری در این پاندمی ندارد همانطور که در بازگشایی های ابتدای سال تحصیلی اعلام شد هیچ وقت ثابت نشد که آن بازگشایی‌ها یکی از علت‌های بالا رفتن شیوع کرونا در کشور بوده است.

اینها همه در حالی است که در دنیا نیز آموزش حضوری و بازگشایی و تعطیلی مدارس یکی از چالش‌های جدی پیش روی تصمیم گیران بهداشتی است به طوری که به صورت مرتب شاهد اخبار بازگشایی، بالا رفتن شیوع کرونا و به دنبالش تعطیلی مدارس هستیم. اما آنچه مهم به نظر می‌رسد این نکته است که در این زمینه تصمیم گیران بهداشتی و آموزشی باید با توجه به مجموع شرایط خاص کشورمان تصمیم‌هایی یکسان و آینده‌نگرانه داشته باشند.

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*