آخرین خبر :

بی اعتمادی به کیفیت کالا عامل کاهش تمایل مردم به خرید آنلاین است

بی اعتمادی به کیفیت کالا عامل کاهش تمایل مردم به خرید آنلاین است

نتایج یک افکارسنجی آنلاین در ایرنا نشان داد : ۳۵.۵ درصد مخاطبان ایرنا عامل کاهش تمایل مردم به خرید آنلاین در ماه های اخیر را «بی اعتمادی به کیفیت کالا» می دانند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران “ایرنا” در یک افکارسنجی آنلاین از مخاطبان خواست تا علت اصلی کاهش تمایل مردم به خرید آنلاین را در ماه‌های اخیر اعلام کنند که ۳۵.۵ درصد مخاطبان ایرنا «‌بی اعتمادی به کیفیت کالا» و ۲۵.۶ درصد «‌گرانی قیمت نسبت به بازار» را عامل دانستند. «بی اعتمادی به پرداخت وجه قبل از تحویل کالا» با ۱۵.۸ درصد، «بی اعتمادی به سایت فروشنده» با ۱۵.۶ درصد و «‌تأخیر در ارسال کالا» با ۷.۴ درصد به عنوان عوامل بعدی از سوی پاسخگویان مطرح شدند.

در روزهای اخیر اخباری مبنی بر کاهش تمایل مردم به خرید اینترنتی منتشر شد که اداره کل پژوهش و بررسی‌های خبری ایرنا را بر آن داشت که افکارسنجی آنلاین خود را در این هفته به تمایل مردم به خرید اینترنتی اختصاص دهد. این نظرسنجی در روزهای ۱۰ تا ۱۷ آذر ماه بر روی سایت ایرنا قرار گرفت که در مجموع حدود ۴ هزار نفر در این افکارسنجی مشارکت داشتند.

در این نظرسنجی چهار سوال؛ ۱- به نظر شما مهمترین علت گرایش مردم به خرید آنلاین چیست؟ ۲- تا چه اندازه به خرید آنلاین اعتماد دارید؟ ۳- بنا به برخی گزارش‌ها، تمایل مردم به خرید آنلاین در ماه‌های اخیر کاهش یافته است، به نظر شما علت اصلی چیست؟ ۴ – شیوع ویروس کرونا تا چه اندازه در گرایش شما به خرید آنلاین تأثیر داشته است؟ مطرح شد.

در پاسخ به سوال «به نظر شما مهمترین علت گرایش مردم به خرید آنلاین چیست؟» ۴۲.۲ درصد مخاطبان «صرفه جویی در وقت» و ۳۷.۴ درصد «انتخاب و دریافت آسان کالا» را مهمترین علت خرید آنلاین دانستند. «قیمت پایین» با ۱۳.۴ درصد و «اطمینان در خرید» با ۳.۹ درصد در مراتب بعدی قرار گرفتند.

مخاطبان ایرنا میزان اعتماد خود را به خرید آنلاین با ۴۵.۷ درصد «تا حدی»، ۲۴.۸ درصد «کم» و ۱۲.۳ درصد «زیاد» اعلام کردند و ۱۷.۱ درصد پاسخگویان ایرنا نیز «اصلا» اعتمادی به خرید آنلاین ندارند.

پاسخ‌های مخاطبان شرکت کننده در مورد سوال چهارم نیز حاکی است؛ ارزیابی مخاطبان از تأثیر شیوع کرونا در گرایش آنها به خرید آنلاین با ۳۶ درصد «تاحدی» است. ۳۵.۶ درصد میزان این تأثیر را «‌زیاد» دانستند و ۲۸.۴ درصد نیز گزینه «‌اصلا» را انتخاب کردند.

سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) به منظور اطلاع‌رسانی و کسب آرای عمومی در مورد موضوع‌ها و مسائل مختلف جامعه از روز ۲۹ مهرماه برنامه «افکارسنجی» آنلاین را برای نخستین‌بار در تارنمای اصلی خود راه‌اندازی کرد.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*