«فرانچسکا! من این سهم تبرک رو میخوام! … توی بورس باشیم». پدرخوانده قبل از سریال و بعد از اخبار، روی صفحه تلویزیونهایمان میآید و میخواهد پای مصرفکنندگان محصولات غذایی این کارخانه را به بورس باز کند.
تیزرهای تبلیغاتی تبرک را از سالهای پیش بهخاطر داریم، کاراکترهایی که «حمید» نامی را صدا میزدند تا انواع محصولات غذایی تبرک را به مخاطب معرفی کند. چندی پیش هم یک انیمیشن کوتاه در فضای مجازی منتشر شد و این بار خانمی در شرایط قرنطینه نشان داده میشد که از گیر دادنهای «علیرضا» از یک طرف و تمام شدن مواد غذاییاش از طرف دیگر خسته شده بود. علیرضایی که محصولات تبرک را برای خانم میآورد و البته، هیچ وقت پایش به داخل خانه نمیرسید.
با این حال، این کلیپ تبلیغاتی نامتعارف از طرف شرکت، بهعنوان حرکت تخریبی رقبا معرفی میشود و اعلام میشود گروه تبرک، تنها محتواهایی را تأیید میکند که از کانالهای ارتباطی خود اطلاعرسانی و منتشر میشوند. در تبلیغات جدید این شرکت، در تلویزیون خبری از حمید قدیمی نیست و بهنظر این بار بهجای تبلیغ محصول، درباره «سهام» و «بورس» مطالبی گفته میشود.
عرضه اولیه سهام شرکت گروه کارخانجات صنعتی تبرک در روز اواخر اسفند ۱۳۹۶ در بازار دوم فرابورس انجام شد. قیمت پایانی نماد تبرک در روز عرضه اولیه، ۱۳۸ تومان بود و تا روز ۲۲ اردیبهشتماه ۱۳۹۹، به حدود ۳۱۰۰ تومان رسیده است. عمده محصولات تولیدی تبرک، که چند سالی است بهعنوان شرکت بورسی در گروه «محصولات غذایی و آشامیدنی بهجز قند و شکر» پذیرفته شده، رب گوجه، سس گوجه، سس مایونز و آبمیوه هستند. ارزش بازار کل سهام شرکت در حال حاضر بیش از ۶۹۰۰ میلیارد تومان است.
تبلیغ محصول یا تبلیغ سهام؟
بررسی ایرناپلاس از مجموعه قوانین بورس اوراق بهادار نشان میدهد قانون خاصی در زمینه تبلیغات سهام شرکتها وجود ندارد. با این حال، یک وبسایت خبری حوزه بورس در گفتوگویی با ولیالله جعفری، رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه شیمیایی و غذایی سازمان بورس از اصلاح این آگهی تبلیغاتی خبر داده است.
بر این اساس، برداشت سازمان بورس از آگهی تبلیغاتی تبرک، دوپهلو بودن آن است و در نامه محرمانهای از مدیران این شرکت خواسته شده از عباراتی مانند «در بورس باشید» و «سهم تبرک را میخواهم» استفاده نشود. جعفری در این رابطه با اشاره به یک ماده قانونی گفت: ۱۰۰ درصد نمیتوان گفت صرفاً منظور آنها وسوسه مردم به خرید سهم تبرک است، ولی اگر منظور آنها به خطر افتادن بازار سرمایه باشد، خلاف ماده ۴۶ قانون بازار اوراق بهادار است و میتوان گفت چون از این تبلیغ خطری را احساس کردیم، به شرکت تبرک نامه ارسال شد.
بنا بر بند ۳ ماده ۴۶ قانون بازار اوراق بهادار، هر شخصی که اقدامات وی نوعاً منجر به ایجاد ظاهری گمراهکننده از روند معاملات اوراق بهادار یا ایجاد قیمتهای کاذب یا اغوای اشخاص به انجام معاملات اوراق بهادار شود، به حبس تعزیری از سه ماه تا یک سال یا بهجزای نقدی معادل دو تا پنج برابر سود بهدست آمده یا زیان متحمل نشده یا هر دو مجازات، محکوم خواهد شد.
هزینه تبلیغات تلویزیونی تبرک
از آنجایی که تبرک یک شرکت بورسی است، صورتهای مالی و اطلاعات مهم آن در سامانه کدال، قابل دسترسی است. مطابق این اطلاعات، هزینه تبلیغات تبرک در صداوسیما در قراردادی که از اواخر آبان سال گذشته به مدت سه سال تنظیم شده، بیش از ۱۷۴ میلیارد تومان اعلام شده و در نحوه تسویه، «متناسب با هفت درصد فروش محصول تبلیغ شده» در نظر گرفته شده است.
سود خالص این شرکت در سال ۱۳۹۷، حدود ۷۹ میلیارد تومان بوده است. صورتهای مالی سال گذشته این شرکت منتشر نشدهاند، اما صورتهای مالی ۹ ماهه حسابرسی نشده نشان میدهند سود خالص تبرک از ابتدای سال گذشته تا پایان آذر ۱۳۹۸، بیش از ۳۲ میلیارد تومان بوده است.