آخرین خبر :

سرمقاله: چگونه می‌توان ازدنیا انتقام گرفت…!!!

امروز خراسان جنوبی – محمد راعی فرد mohammadraeifard@yahoo.com / خیانت بزرگی که زمین و لایه های تشکیل دهنده آن به ماکرد شاید هیچکس درطول تاریخ به ملت ما نکرده باشد، خیانتی بزرگتر از این که این خاک، ما را محتاج و وابسته به ماده سیاه رنگ متعفنی به نام نفت خام کرد؟ ماده‌ای که عقلانیت را از ما گرفت و به جایش بحرانیت به ما عطا کرد!! فکرگرایی و برنامه مداری و توجه به نیروی انسانی را همین نفت از ما ستاند و به جایش مصرف زدگی و راحت طلبی و فساد وجنگ و غارت به ما وتمام مجموعه کشورهای جهان سوم نفتخیز هبه کرد.
چند کشور آفریقایی و آسیایی یا آمریکای جنوبی را سراغ دارید که با داشتن نفت، در طراز کشورهای توسعه یافته حرفی برای گفتن داشته باشند؟!!
چرا تصور می کنیم که کشوری ثروتمند هستیم، چرا تصور می کنید که تمام دنیا به خاطر نفت ما تمام قد در مقابل ما ایستاده و با برداشتن کلاه از سر به ما ادای احترام می‌کند؟ چرا خیال می‌کنید که پول نفت با عدالت محوری تمام ریال‌هایش به نفع زندگی مردم خرج می‌شود؟!!
نفت بوی جنگ و دیکتاتوری و نفرت و قدرت می‌دهد، ببینید اوضاع کشورهای خاورمیانه‌ای را که غرق در نفت‌اند، ببینید شرایط ونزوئلا و روسیه را، چه کسی گفته که با ثروت درون زمینی می‌توان به عزت و پیشرفت و رفاه رسید؟!!
نیجریه یکی از غنی‌ترین و ثروتمندترین کشورهای جهان به لحاظ نفت و معادنش است، شرایطش را مطالعه کنید، زندگی مردمش را ببینید، دموکراسی را درآن جستجو کنید و فقر و فاصله طبقاتی‌اش را!!
سنگاپور را هم ببینید کشوری که سال های دورتر رئیس جمهورش می‌گریست به دلیل اینکه مردمش آب برای خوردن نداشتند اما چه اتفاقی افتاد که تبدیل به کشوری پیشرفته با درآمد سرانه ملی بسیار بالای جهانی شد، به خاطر نفتی که نداشت، به دلیل تعقل و تفکر بی نفت، به دلیل شکل نگرفتن مافیای قدرت در حوزه این ماده سیاه بدبو!!
در مورد ژاپن کم ننوشتیم کشوری ورشکسته و محتاج به نان شب و منهدم شده جنگ جهانی دوم چگون توانست بدون قطره‌ای نفت یا گاز و میعانات گازی، به چنین جایگاه علمی و پیشرفت و زایش فرهنگی برسد، ژاپن در کوتاه مدت توانست انتقام شکستاش در جنگ جهانی دوم را از تمام دنیا بگیرد، با تفکر و تعقل بی نفت با شعور و بی شعار…
کره جنوبی فقط کارخانه سامسونگ اش در سال گذشته ۳۷۵ میلیارد دلار سود خالص داشته است، آیا ما که مدعی هستیم منابع نفتی و گازی فراوانی داریم تا چند سال کارمداوم توان تولید و سودی اینچنینی در کل داشته‌های کشور را داریم؟
ثروتی که بوی نفت و گاز بدهد نامش ثروت برای مردم نیست، چرا که شهوت قدرت و ثروت، مردم را در درجه چندم اهمیت قرار می‌دهد و آنان را گنجشک روزی بارآورده وبه اقتصادی صدقه‌ای می‌چسباند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*