یادداشت : سکوت درمانی کنیم

امروز خراسان جنوبی – زنگویی zangoei@birjandtoday.ir / بیشتر دعواها و چالش ها، سرِ گفته هاست. سرِ اینکه تو چه گفته ای و او چه گفته است.
ماجرا فقط به افراد معمولی جامعه هم برنمی گردد بلکه دامنِ اهل سیاست را هم می گیرد. قصه، می شود همان ماجرای هرکه بامش بیش، برفش، بیشتر. یعنی هرکس، دایره مسئولیت و اثرگذاری اش بیشتر است، حرف هایش بیشتر اثر می گذارد و حرف هایی که درباره اش می گویند هم اثر بیشتری دارد.
گاه جامعه ای را در هم می ریزد و گاه به کینه هایی منجر می شود که پایان نمی پذیرد حال آنکه می شد چنین نشود.
فقط کافی بود، لب ها، حرمت کلام را نگهدارند و نگویند سخنانی که از جنسِ آتش است و در خرمنِ زندگی می افتد. اهلِ سیاست که گوش شنوایی ندارند- معمولا- فقط زبان گویایی دارند پس معلوم نیست حرف این قلم که شهروندی معمولی است بپذیرند اما با خودمان که می توانیم راحت صحبت کنیم ما مردمان معمولی. به خودمان که می توانیم تذکر دهیم که مراقب باشیم گفته ها را.
حتی می توانیم برای همدیگر، ضرب المثل هم بخوانیم از زبان پیرانِ سپید مویِ دیارمان که؛ گر سخن، نقره است، خاموشی طلاست. حیف نیست طلا را خرج لحیم کاری نقره کنیم؟ همه می دانیم که ضریبِ خطایِ کسی که زیاد سخن می گوید، خیلی بیشتر است لذا برای نیفتادن به چاهِ مشکلات، باید خود را مدیریت کنیم برای کمتر گفتن. من این پُست را خیلی پسندیدم که عزیزی در شمار فکرهای زیبا طرح کرده بود که؛ ﺳﮑﻮﺕ ﮐﻦ !..
ﻫﻨﮕﺎمی که ﻧمی دﺍﻧﯽ ﭼﻪ ﺑﮕﻮﯾﯽ، ﭼﻪ ﭘﺎﺳﺦ ﺩﻫﯽ ﻭ ﯾﺎ ﭼﻄﻮﺭ ﺑﮕﻮﯾﯽ, ﻓﻘﻂ ﺳﮑﻮﺕ ﮐﻦ!
ﮔﺎﻫﯽ ﻧﮕﻔﺘﻦ ﺷﯿﺮﯾﻦ ﺗﺮ ﺍﺯ ﮔﻔﺘﻦِ ﺳﺨﻨﺎﻥِ ﺁﺷﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻟﺤﻈﻪ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺳﺒﮏ می کند … ﺩﺭ ﺁﻥ ﻟﺤﻈﻪ ﺳﮑﻮﺕ ﮐﻦ .
ﯾﮏ وقت هایی ﺳﻌﯽ ﮐﻦ ﭼﺸﻤﺎﻧﺖ ﺭﺍ ﺑﺒﻨﺪﯼ ﺑﺮ حرف های ﻧﯿﺶ ﺩﺍﺭ، ﺳﮑﻮﺕ ﮐﻨﯽ ﻭ ﺑﻪ ﺯﺑﺎﻧﺖ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺩﻫﯽ ﺳﮑﻮﺕ ﺭﺍ ﺗﻤﺮﯾﻦ ﮐﻨﺪ …
ﺁﻥ ﺭﻭﺯﻫﺎ ﮐﻪ ﻧﻔﻬﻤﯿﺪﯼ ﭼﻪ ﺷﺪ ﻭ ﺍﺯ ﮐﺠﺎ ﺑﺮ ﺳﺮﺕ ﺁﻭﺍﺭِ ﻣﺼﯿﺒﺖ ﺁﻣﺪ، ﮐﺴﯽ ﺭﺍ ﻣﻘﺼﺮ ﻧﮑﻦ، ﺳﮑﻮﺕ ﮐﻦ ﺗﺎ ﺩﻟﯿﻞِ ﺍﺻﻠﯽ ﺭﺍ، ﺩﺭ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﺑﯿﺎﺑﯽ !
ﺩﻗﯿﻘﻪ ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺣﺲِ ﺍﻧﻔﺠﺎﺭ ﺩﺭ ﺳﻠﻮل هاﯾﺖ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﺭﻭﻥ می خورد، ﺳﮑﻮﺕ ﺭﺍ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﮐﻦ، ﮐﻪ ﺫﻫﻨﺖ ﺑﺎ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﺑﺎ ﻗﻠﺒﺖ ﻣﺸﻮﺭﺕ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺗﺼﻤﯿﻤﯽ ﺩﺭﺳﺖ ﺑﮕﯿﺮﺩ. ﯾﮏ ﻭﻗﺖ ﻫﺎﯾﯽ ” ﺳﮑﻮﺕ” ﭘﺎﺳﺦِ ﻫﻤﻪ ﺩﺭﺩﻫﺎﺳﺖ!
بله، باید سکوت کرد گاهی در خویش و به بررسی پرداخت تا بیابیم که مشکلات از کجا آغاز می شود. باید سکوت کرد، وقتی می بینی که سخن، مثل افشاندنِ بذر در سنگلاخ است. باید سکوت کرد وقتی حرمتِ کلام، رعایت نمی شود.
باید سکوت کرد وقتی برداشتِ نادرست از کلام، آن را به ضد خود تبدیل می کند. باید سکوت کرد وقتی سکوت، قاعده کار منطقی است.
البته باید سخن گفت وقتی می تواند راهی باز کند و به توسعه فلاح و سعادت بینجامد که سعدی، علیه الرحمه، گفته است؛ دو چیز طیره عقل است: دم فرو بستن به وقت گفتن و گفتن به وقت خاموشی…

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*