روایت سفر به اوگاندا در گفتگو با صغری کلنگی خواه / شیر شتر، دیدار اوگاندا

امروز خراسان جنوبی – یاوری / نایب رئیس شرکت مزرعه داران نگین کویر خاوران گفت: هزار نفر شتر خریداری شده از کشور کنیا پس از طی مراحل قانونی وارد کشور می‌شود.
صغری کلنگی خواه در گفتگو با روزنامه امروز خراسان جنوبی با بیان اینکه شترهای خریداری شده از بهترین نژاد آفریقایی در زمینه شیردهی می‌باشد، افزود: در حال حاضر این تعداد شتر در کشور کنیا قرنطینه هستند که پس از طی مراحل قانونی برای صادرات به ایران بارگیری می‌شود. وی تصریح کرد: در ایران نیز اقدامات قانونی برای واردات شتر با کمک دکتر اصغر زاده مدیرکل دامپزشکی استان در سازمان دامپزشکی انجام شده و منتظر طی مراحل قانونی در کنیا و بارگیری به سمت ایران هستیم. وی در ادامه به روند تأسیس و شروع به کار شرکت کوروش اوگاندا اشاره کرد و گفت: در دو سال پیش برای موضوع کشت فراسرزمینی به کشور اوگاندا سفر کردم و در جریان این سفر در جلساتی که با مسئولان ذیربط در اوگاندا داشتم ضمن بررسی وضعیت آب و خاک موضوع خرید شتر به منظور تأمین شیر مورد نیاز کارخانه فرآوری شیر شتر را نیز پیگیری کردم.
عضو هیئت مدیره شرکت کوروش گاندا افزود: در جلسات متعددی که با سرمایه‌گذاران و مسئولان اجرایی اوگاندا داشتم درصدد برقراری ارتباط و شناخت سرمایه‌گذاران با ایران و به خصوص خراسان جنوبی بودم که نتیجه دو سال تلاش و ۹سفر به کشورهای اوگاندا، تانزانیا و کنیا، عقد قرارداد انحصاری فروش شیر خشک شتر و ثبت شرکت کوروش اوگاندا با شراکت آقایان چالرز آنجینا و چالرز اوتما به صورت مشارکت ۵ درصد سهام ایرانی (خودم) ۵۰ درصد اوگاندایی ثبت شد.
کلنگی خواه ادامه داد: این قرارداد با بخش فقرزدایی دفتر سرمایه گذاری نهاد ریاست جمهوری اوگاندا با هدف رفع فقر غذایی در مرکز آموزشی و نظامی این کشور بود و از پشتوانه اجرایی و عملی خوبی برخوردار است. وی به یک موفقیت دیگر در اجرای این پروژه اشاره کرد و گفت: پس از عقد قرارداد با هدف معرفی محصولات تولیدی استان موضوع تهاتر پیش آمد که قرار شده است به جای واردات شتر به ایران محصولاتی همچون زرشک، عناب، زعفران و فرش دستباف به اوگاندا صادر کنیم. وی ادامه داد: موضوع تهاتر باعث شد تا سرمایه‌گذاران از کشورهای کنیا و سومالی نیز وارد این پروسه شده و متقاضی خرید محصولاتی همچون زرشک، سیمان و قیر و تجهیزات آبرسانی و کشاورزی از این استان شوند.
وی با بیان اینکه تلاش های زیادی برای سفر چالرز آنجینا مسئول نهاد سرمایه گذاری ریاست جمهوری اوگاندا و چالرز اوتما مسئول بخش کشاورزی کشور اوگاندا به خراسان جنوبی انجام داده ام، گفت: این افراد که شرکای شرکت کوروش اوگاندا هستند با دعوت و هزینه شخصی خودم به خراسان جنوبی سفر کردند و در این سفر در زمینه خرید ملزومات و تجهیزات انتقال آب، پمپ‌های آب، ماشین آلات کشاورزی، قیر و سیمان به تفاهم رسیدند که قرارداد خرید آنها در مراحل تنظیم و نهایی شدن است. وی در پایان خاطرنشان کرد: تمام تلاش مدیران شرکت مزرعه داران نگین کویرخاوران شناسایی این استان به سرمایه گذاران خارجی و ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در استان است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*