ایران، کشور زیبایی های ناشناس
نویسنده: زینب بلورپارسا
امروزه مسالهی جهانگردی و جذب توریست از جمله مسائل مورد بحث کشورهای توسعه یافته است که به آن توجه بسیاری دارند؛ چراکه جذب جهانگرد یکی از منابع درآمدی مهم است که پابهپای درآمدهای نفتی و تولیدی و صادراتی، موجب رونق اقتصادی و اشتغالزایی در کشورها میگردد.
کشور ما نیز به دلیل وجود جاذبههای طبیعی متعدد،ابنیه و آثار کهن باستانی و تاریخی، فرهنگ غنی و اصیل در جوانبی مانند مراسمهای ملی و آیینی، طبخ غذاهای متنوع و …، در بین صدوپنجاه کشور عضو سازمان جهانی توریسم (Word TorismOrganisation) ، از لحاظ جذابیتهای گردشگری در ردهی پنجم قرار دارد. اما متاسفانه در بین همین تعداد کشورها، در زمینهی پذیرش توریست ردهی هفتادوپنجم را به خود اختصاص داده است! این رتبه ی پایین میتواند عوامل متعددی داشته باشد.
لازم است بدانیم که یک کشور با وجود منابع تاریخی و طبیعی غنی و منحصر به فرد، در زمینهی جذب توریست و صنعت گردشگری به این شدت ضعیف عمل کند. در ادامه به بررسی چند مورد از این دلایل پرداخته و پیشنهاداتی کلی را جهت بالا بردن ظرفیت توریستپذیری در کشور بیان میکنیم.
یکی از مهمترین شاخصهی کشورهایی که آمارهای موفقی در زمینه جذب توریست دارند، مسالهی دسترسی آسان و سریع به تهیهی ویزا برای سفر به این کشورهاست. چراکه پیمودن مراحل قانونی متعدد برای اخذ ویزای یک کشور، باعث میشود گردشگر از سفر کردن به آن کشور صرف نظر کرده و کشوری را انتخاب کند که برای تهیهی ویزای آن، دچار دردسر نشود.
کشورهایی مانند ایتالیا، اسپانیا، هلند و بسیاری کشورهای دیگر که سالیانه آمار بالایی در جذب گردشگر را بهخود اختصاص میدهند، دارای قوانینی قابل دسترس هستند که گردشگران میتوانند برای ورود به این کشورها با پیمودن راههای قانونی معمول و نه چندان طاقت فرسا، ویزا دریافت نمایند.
اخذ ویزا برای سفر به کشور ما، به دلایل وجود مسائل امنیتی و همچنین موقعیتی که ایران در منطقه دارد، دارای تدابیر متعدد امنیتی است. اما میتوان با ارائهی راهکارهای قانونی در عین حال که به مسائل امنیتی توجه میشود، راههای آسان تری را بهوسیلهی همکاری کنسولگریهای ایرانی در خارج از کشور، پیشهروی جهانگردان علاقمند به سفر به ایران، گذارد.
مسالهی مهم دیگر، که کمتر به آن توجه میشود، تهیهی امکاناتی مانند وسایل حمل و نقل مخصوص توریستها، تهیهی نقشهی کامل شهرها به زبانهای مختلف برای جهانگردان- که در آن مکانهای طبیعی و تاریخی،آداب و رسوم وغذاهای محلی آن مکان بهطور مختصر معرفی شده است-، در اختیار گذاشتن مترجمی که برای معرفی مکانهای نامبرده تسلط و اطلاعات کافی داشته باشد و… است. به عنوان مثال در داخل فرودگاه اکثر کشورهای توریسمی، جایگاه مخصوصی برای تاکسیهای هتلهای درجه یک آن کشور، وجود دارد. این در حالی است که متاسفانه در فرودگاههای کشور ما هنوز چنین امکاناتی فراهم نشده و توریستی که مترجم بههمراه نداشته باشد ممکن است ساعتها برای یافتن هتلی مناسب با بودجهی خود، دچار سردرگمی شود.
اما اصلیترین راهکار جذب توریست، شناساندن مکانهای توریسمی کشور به گردشگران است. در حال حاضر با توجه به تبلیغات منفی و تصویرسازی خشنی که علیه کشور ما جریان دارد، بسیاری از جهانگردان، ایران را کشوری ناامن، عقب مانده، فاقد تکنولوژی و امکانات رفاهی میدانند و طبیعی است که با وجود این دیدگاه تمایلی هم به سفر به چنین کشوری نخواهند داشت. بنابراین قدم اول برای برطرف کردن این تفکر ناصحیح، معرفی و شناساندن کشور و بیان موقعیت رفاهی و امنیتی آن و سطح امکانات ارائه شده برای گردشگران، در کشور است. این معرفی میتواند در قالب ارائهی لیستی از هتلها، رستورانها، مکانهای تفریحی، گردشگری و تاریخی، امکانات ارتباطی، بیمارستانها و امکانات درمانی و… به گرشگر انجام گیرد. در این مرحله آنچه بسیار اهمیت دارد ابزار و شیوههای ارایهی این اطلاعات به دنیای بیرون است.
با توجه به جایگاهی که امروزه فضای مجازی در دنیای ارتباطات دارد، آسانترین و احتمالا کاربردیترین شیوه، استفاده از دنیای وسیع اینترنت برای شناساندن و معرفی کردن جاذبه های کشور است.بهعنوانمثال، سازمان گردشگری کشور میتواند با پرداخت هزینهای به سایتهای پربازدید دنیا، با ارائهی عکس و فیلم و توضیحات در مورد مکانهای توریسمی و غذاهای محلی و صنایع دستی و حتی آداب و رسوم خاص هر محل، در این سایتها، به معرفی و تبلیغ جاذبههای توریسمی کشور بپردازد. بدیهی است که مبلغ هزینه شده جهت اینگونه تبلیغات، در قالب سود بالای حاصل از ورود گردشگران به کشور، به دولت باز خواهد گشت. علاوه بر استفاده از فضای مجازی، میتوان بهوسیلهی ساخت فیلمهای تاریخی که در آن ابنیه و مکانهای تاریخی نمایش داده میشود ، و صدور آن حداقل به کشورهای همسایه، به جذب گردشگر اقدام کرد. کشوری مانند کره، هرساله با تولید فیلمهایی افسانهای، شهرکهای سینمایی ساخته شده در کشورش را، که حتی قدمت تاریخی هم ندارند، به معرض نمایش میگذارد و طبق آمار خود این کشور، سالیانه هزاران نفر برای دیدن این شهرکها به کره سفر میکنند. این درحالی است که کشور ما از لحاظ آثار تاریخی بسیار غنی میباشد. حتی میتوان با تهیهی عکس و بروشور از مناطق توریسمی و ارائهی آن در نمایشگاههای بین المللی نیز، به معرفی جاذبههای گردشگری کشور پرداخت.
راهبرد دیگر، اهمیت دادن به صنعت صنایع دستی و گسترش آن است. ایران به دلیل وجود قومیتهای متفاوتی که دارد از تنوع بالای صنایع دستی نیز برخوردار است. همانگونه که امروزه فرش کاشان و در نتیجهی آن شهر کاشان، نزد دیگر کشورها شناخته شده است، میتوان با سرمایهگذاری صحیح، تولید صنایع دستی هر منطقه را گسترش داد و به صادرات آن به کشورهای دیگر اقدام کرد و تصویری از جاذبههای گردشگری هر منطقه را نیز به صنایع دستی آن منطقه ضمیمه نمود. مثلا بر روی صنایع دستیای که قابلیت دارند، تصویر منطقهی مربوط نقاشی یا حکاکی شود، و یا بر روی صنایعی چون گلیم و جاجیم و فرش، نقش مناظر طبیعی مناطق مربوط، بافته شود.
درهرحال آنچه که در مسالهی جذب گردشگر و رونق گردشگری اهمیت دارد، سرمایه گذاری بهصورت جدی بر روی این صنعت مهم است. هنگامی که بسیاری از جاذبههای سرزمینمان حتی برای گردشگران داخلی ناشناخته است، نمیتوان توقع شناسایی این مکانها را به گردشگران خارجی داشت! بدون شک تا زمانی که به سرمایه گذاری در این مورد بهعنوان یک مسالهی بیاهمیت یا منبع حاشیهای و کم درآمد برای کشور، نگاه شود، پیشرفتی در جذب توریست و رونق توریسم در کشور ایجاد نخواهدشد و رسیدن به این هدف مستلزم برنامهریزی صحیح و واقعبینانهی کارشناسان و مسئولان در این زمینه است.