سفر هیات اقتصادی فراه به خراسان جنوبی پایان یافت بیم ها و امیدهای یک سفر

سفر هیئت تجاری اقتصادی استان فراه افغانستان که عصر شنبه به منظور بررسی و حل مشکلات اقتصادی عصر شنبه هفته جاری وارد خراسان جنوبی شد دارای بیم ها و امیدهایی برای این استان است. در این سفر متولیان اقتصادی استان فراه از کیفیت پایین محصولات صادراتی به افغانستان گلایه داشتند و صراحتا از حضور برخی کشورها با کالاهای مرغوب و برند در بازارهایشان خبر دادند. از سوی دیگر بازگشایی مجدد بازارچه یزدان و توسعه مراودات اقتصادی دوسویه سرمایه گذار تجار افغانستانی در منطقه ویژه نیز امیدهای این سفر بود.
استاندار خراسان جنوبی به تجارت ۳۰ ساله ساکنان ولایت فراه با خراسانی ها اشاره کرد و گفت: با راه اندازی کمیته مشترک اتاق بازرگانی بیرجند با اتاق بازرگانی ولایت فراه افغانستان مسائل حقوقی، گمرکی، حمل و نقل، ویزا، بیمه، سرمایه گذاری، فنی و مهندسی و نظام مالی به پشتوانه اتاق ایران، کمیسیون مشترک ایران و افغانستان به ریاست ظریف وزیرامورخارجه رفع خواهدشد و می توان سیاست گذاری و راهبردهای کلانی تدوین کرد. محمد مهدی مروج الشریعه در نشست فعالان اقتصادی با والی فراه افغانستان با بیان اینکه در تمام نوار شرق کشور فقط دانشگاه بیرجند مرکز افغانستان شناسی دارد، عنوان کرد: بازارچه مرزی دوکوهانه به عنوان مرکز صنعت دام و دامپروری و بازارچه یزدان به عنوان ترمینال انرژی و سوخت کشور در آمایش شرق ایران در سازمان توسعه تجارت وزارت صنعت، معدن و تجارت به تصویب رسیده است.
توجه به تولیدات مشترک
استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه در ارتباطات تجاری به تولیدات مشترک کمتر پرداخت شده است، عنوان کرد: به تولید کنندگان و سرمایه گذاران افغانستانی توصیه می شود با کمک تولیدکنندگان استان های نوار شرق جمهوری اسلامی ایران و غرب افغانستان فضایی فراهم کنند و متناسب هر استان با هر روش ممکن به تولیدات مشترک بپردازند. مروج الشریعه ادامه داد: امروز بازارهای کشورهای منطقه تشنه تولیدات مشترک برادران ایرانی و افغانستان است پس باید به این مسئله بپردازیم و نگذاریم بقیه کشورها با دستیابی به اهرم بازاریابی برای ما این ثروت را مدیریت کنند. وی بیان کرد: سرمایه گذاری در زمینه های مشترک فقط تولید کالاهای فیزیکی نیست بلکه حضور ۸۰ دانشجو از ولایت فراه در دانشگاه های بیرجند نیز فرصت مناسبی برای تولید ثروت است.
توجه به کیفیت کالاها
والی ولایت فراه جمهوری اسلامی افغانستان هم در این نشست از ظرفیت های بالقوه خراسان جنوبی در زمینه زیرساخت های مرزی ابراز خرسندی کرد و افزود: متاسفانه جمهوری اسلامی ایران به درستی این مرز را به کشور افغانستان معرفی نکرده است. عبدالبصیر سالنگی با بیان اینکه مشکلات امنیتی ما در مرز هنوز حل نشده است، عنوان کرد: وجود امنیت پایدار در مرزماهیرود و ولایت فراه افغانستان می تواند واردات ما را به این استان و کشور افزایش دهد. وی با تاکید براینکه بازارهای کشورمان پر از جنس های چینی و اماراتی شده است، خاطرنشان کرد: اکنون مردم استان ما و کشور افغانستان به برند و مارکتینگ توجه ویژه ای دارند و جنس بی کیفیت را به هیچ عنوان نمی خرند که جمهوری اسلامی ایران باید به این موضوع توجه بسیاری داشته باشد. به گفتۀ وی سوخت با کیفیت یکی از مهمترین موضوعاتی است که جمهوری اسلامی ایران باید رعایت کند و تجار افغانستانی به هیچ وجه اقلام بی کیفیت همچون سوخت، دارو و مواد غذایی ایرانی را نمی خرند. والی فراه افغانستان عنوان کرد: کشور ما و ولایت فراه آمادگی هرگونه همکاری با خراسان جنوبی و شهر بیرجند را دارد چرا که برای تامین زیرساخت های استان خودمان درخواست کمک داریم.
تامین محصولات کشاورزی از افغانستان
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان هم با بیان اینکه خراسان جنوبی از مزیت های نسبی بالایی در زمینه تولید برخوردار است، گفت: می توانیم بخشی از نیاز های افغانستان و ساکنان ولایت فراه را فراهم کنیم. محسن احتشام با اشاره به خشکسالی های استان، افزود: ولایت فراه افغانستان در حوزه کشاورزی می تواند بخشی از نیازهای خراسان جنوبی و کشور را تامین کند. به گفتۀ وی تبادل کالا فی ما بین خراسان جنوبی و ولایت فراه افغانستان می تواند رفاه عمومی و رونق تجارت در هر دو منطقه را به همراه داشته باشد. وی با تاکید براینکه خواهان بازگشایی بازارچه های مرزی تعطیل شده بین خراسان جنوبی و افغانستان هستیم، بر رفع مشکلات حقوقی، گمرکی تأکید کرد و گفت: اتاق بازرگانی خواستار تشکیل کمیته همکاری های مشترک است.
جایگاه نامناسب ترانزیت و حمل و نقل
رئیس کمیسیون صادرات، واردات و امور گمرکی اتاق بازرگانی استان نیز در این جلسه اعلام کرد: طبق آمار سال گذشته ۵۰ درصد وزن کالاهای صادراتی ایران به افغانستان از این مرز انجام می شود. خامه زر گفت: ارزش ریالی صادرات ما به کشور افغانستان ۳۳ درصد است که این موضوع اهمیت و جایگاه بالای مرز ماهیرود را نشان می دهد. وی خاطر نشان کرد: باتوجه به سرمایه گذاری زیادی که دو کشور درمرزهای خراسان جنوبی و ولایت فراه انجام داده اند، در حوزه حمل و نقل و ترانزیت کالا جایگاه خوبی نداریم که این موضوع باید هرچه سریعتر رفع شود. خامه زر خواستار افزایش زمان ویزای تجار و خانواده هایشان و رانندگان معتبر ترانزیتی شد تا هزینه های حمل و نقل کاهش یابد و از سوی دیگر تجار بتوانند به راحتی به ایران سفر کنند. به گفتۀ وی اتاق بازرگانی می تواند داوری بین تجار را به عهده گیرد تا محصول بی کیفیت از مرز ماهیرود وارد نشود.
واردات بالا دلیل بستن گذرگاه ها
آمر بخش صنایع و تجارت ولایت فراه افغانستان هم با اشاره به تبادلات تجاری رسمی و غیر رسمی ایران و افغانستان از گذشته تاکنون گفت: بنا به دلایلی گذرگاه ها بین ایران و افغانستان بسته شد که مهمترین مساله آن واردات به فراه و انجام نشدن صادرات بود. نجیب ا… ادیبیار تسریع کارهای تجاری را از خواسته های تجار هر ۲ کشور عنوان کرد و افزود: امید است بسیاری از مشکلات مطرح شده با تفاهم نامه های این سفر رفع شود. وی از آمادگی برای تشکیل اتاق مشترک بیرجند و فراه خبر داد و گفت: برای مراودات بیشتر تجار افغانستانی به صورت رسمی معرفی می شود و مکانیزمی نیز ترتیب داده می شود که جلسات این اتاق در بیرجند، نقطه صفر یا مشهد برگزار شود.
بازگشایی بازارچه یزدان به زودی
سرکنسول ایران در افغانستان با اشاره به اینکه تمام تجار افغانستانی که دارای مجوزهای تجارت هستند نباید هیچ دغدغه ای برای ویزا به ایران داشته باشند، عنوان کرد: ما تا یکسال بدون هرگونه توصیه نامه به تجار معتبر افغانستان ویزا می دهیم و تاکنون ۳ هزار تاجر افغانستانی در سیستم ما ثبت شده است و هیچ مشکلی برای تردد ندارند. محمود افخمی از بازگشایی بازارچه یزدان خبر داد و گفت: به زودی تحولی بزرگ در حوزه توسعه تجارت خراسان جنوبی با ولایت فراه افغانستان صورت خواهد گرفت و این دومین مرز رسمی گمرکی این استان با افغانستان خواهدبود. گزارش امروز خراسان جنوبی حاکیست هیأت تجاری افغانستان در سفر به خراسان جنوبی روز گذشته از شهرک صنعتی بیرجند، دانشگاه بیرجند و منطقه ویژه اقتصادی استان بازدید و در جریان توانمدی های اقتصادی، علمی و دانشگاهی استان قرار گرفتند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*