آشتی مردم با سینما به وقت شام ، جشنواره عمار ، تنگه ابوقریب و فیل شاه مردم را به سینما کشاند

به مناسبت ۲۱ شهریورماه روز سینما به بررسی وضعیت سینما های استان خراسان جنوبی پرداختیم. به گزارش امروز خراسان جنوبی، امروزه شاهد افزایش استقبال مردمی از سینما و در واقع آشتی مردم با اکران فیلم های جشنواره عمار، به وقت شام، تنگه ابوقریب و فیلشاه هستیم. امید است با پیگیری های صورت گرفته و افزایش اکران فیلم ها از طریق سینما سیار در شهر ها و روستاهایی که سینما ندارند روند استقبال مخاطب از سینما در خراسان جنوبی ادامه دار باشد.
فعالیت ۷ سینما با ۱۹۰۴ صندلی در خراسان جنوبی
به گفته معاون هنری، سینمایی، سمیعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی طی سه سال گذشته تعداد سینماهای استان از ۴ به ۷ سینما افزایش یافته و در حال حاضر در مرکز استان دو سینما و در هر کدام از شهرستان های قاین ، فردوس، طبس، سرایان و نهبندان هم یک سینما با ۱۹۰۴ صندلی فعال است .
زمزم تعداد سینماهای استان را در حد نسبتا معقولی عنوان کرد و گفت : در شهرستان های سربیشه و زیرکوه طی تفاهم نامه ای با سازمان سینمایی ایران دو سینما ساخته شده که در مرحله تجهیز قرار دارد که امید است بزودی محقق شود .
بازسازی سینما فردوسی بیرجند و قدس فردوس نیازمند همت مالکان
وی کیفیت سینماهای استان را بغیر سینما فردوسی بیرجند و سینما قدس فردوس در حد خوبی دانست و گفت : مالکیت سینما فردوسی بیرجند با مجموعه سپاه و مالکیت سینما قدس فردوس با آموزش و پرورش است بنابراین طی سنوات گذشته پیگیری هایی برای ورود این مجموعه برای ساخت و یا بازسازی این دو سینما انجام شده که تاکنون مثمر ثمر نبوده است. وی قدمت سینما فردوسی بیرجند را ۵۰ سال عنوان کرد که برای بازسازی و یا ساخت دوباره آن اعتبار زیادی نیاز است و باید دید مالک چه برنامه ای با توجه به مشکلات اعتباری دارد.
افزایش دو برابری استقبال مردم استان از سینماهای استان
زمزم استقبال مردم استان را طی سنوات اخیر از سینما مثبت ارزیابی کرد و با بیان اینکه در سال گذشته حدود ۹۰ تا ۱۰۰ هزار نفر از ۷۳ فیلم دیدن کرده اند، افزود : در سه ماهه امسال شاهد افزایش دو برابری فروش بلیط سینماهای استان در مقایسه با سال گذشته بوده ایم چرا که ۷۱ هزار و ۵۳۵ نفر ۳۴ عنوان فیلم را به تماشا نشسته اند. وی به فروش ۳۰۰ میلیون تومانی بلیط در سه ماهه امسال در سینماهای استان که مبلغ قابل توجهی است، اشاره کرد و از بروز بودن فیلم های اکران شده و اکران فیلم های جشنواره فجر در حوزه کودک و نوجوان برای اولین سال در استان به عنوان عوامل مؤثر در افزایش مخاطبان سینماهای استان یاد کرد.
اکران فیلم ها در شهرها و روستاهای فاقد سینما از طریق سینما سیار
معاون هنری، سینمایی، سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از اخذ مجوز دو نفر برای اکران فیلم های سینما در شهرستان ها و روستاهای پر جمعیتی که سینما ندارند در قالب سینما سیار خبر داد و گفت : سال گذشته در خوسف، زیرکوه و سربیشه سینما سیار فعال بوده است که این روند ادامه دارد .
زمزم با اشاره به اینکه باید با ورود بخش خصوصی به سمت سینماهای کوچک با تعداد بیشتر در استان برویم، افزود: مثلا بجای سینماهای ۵۰۰ یا ۶۰۰ نفره می توان چند سینمای ۱۰۰ یا ۱۵۰ نفره دایر کرد و یا در یک سینما چند سالن کوچک تعبیه کرد تا همزمان چند فیلم با هم اکران شوند.
اکران فیلم های ارزشی مردم را بار دیگر به سینما کشاند
رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی هم با اشاره به اینکه در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب قرار داریم که در طول این سنوات همواره به بخش هنر و هنرمندان توجه شده ، گفت : اکنون کلید واژه هنر انقلاب اسلامی مطرح شده که باید گفت هنوز تا رسیدن به این هدف فاصله داریم .کریمی با بیان اینکه به همت مسئولان استان در بیشتر شهرستان های استان سینما وجود دارد، افزود: اکران فیلم های عمار در افزایش مخاطبان سینماهای استان تأثیر بسزایی داشته و از طرف دیگر فعال بودن سینما سیار در شهرها و مناطق روستایی که فاقد سینما هستند در افزایش مخاطبان سینما مؤثر بوده است.
وی با اشاره به اکران فیلم های ارزشی در سینماهای استان مانند تنگه ابوقریب و به وقت شام به عنوان دیگر عامل تأثیر گذار در افزایش تعداد مخاطبان سینما یاد کرد .
رشد مخاطبان سینما طی سه چهار سال گذشته در استان
مدیر سینما فردوسی بیرجند به عنوان قدیمی ترین سینمای استان با بیان اینکه طی ۳ الی ۴سال گذشته مخاطبان سینما در استان رشد داشته ، گفت : باید زیرساخت های این اقبال عمومی را فراهم کرد چرا که در حال حاضر وضعیت سینما فردوسی خوب نیست و علاوه بر فرسودگی ساختمان ، صندلی ها هم بلحاظ کیفی خوب نیست. محسن تخمکار با اشاره به بازدید رئیس بسیج کشور دربهمن ماه گذشته از این سینما و قول مساعد او مبنی بر اینکه امسال اتفاق خوبی خواهد افتاد ، افزود : تاکنون خبری از همکاری مالک برای بازسازی سینما فردوسی نبوده است و سازمان سینمایی ایران تا ۵۰ درصد هزینه ها با مالک بصورت بلاعوض همکاری می کند که امید است این اتفاق بیفتد .وی از سینما فردوسی به عنوان آبروی مرکز استان یاد کرد که باید به آن پرداخته شود .
ادارات و دستگاه های اجرایی از سینماها حمایت کنند
مدیر سینما بهمن بیرجند هم استقبال مردم از فیلم های سینما را خوب ارزیابی کرد و با بیان اینکه تلاش داریم در کنار ارائه خدمات خوب و مطلوب به مردم کیفیت تجهیزات و امکانات را هم رشد دهیم، گفت: با پیگیری هایی که طی چند ماه گذشته صورت گرفته و تجهیزاتی که جذب شده از مردادماه شاهد ارتقای تصویر در سینما بوده ایم که این حق مردم استان است. حسین واحدی با اشاره به حمایت های اداره کل ارشاد اسلامی و حوزه هنری از سینماداران استان خواستار حمایت دستگاه های اجرایی از سینماها شد و افزود: حداقل سالی یکبار ادارات و سازمان ها بلیط سینما را خریداری کنند چرا که در شرایط اقتصادی فعلی به حمایت بیشتری نیاز داریم.
اکران به روز فیلم های سینما و افزایش جذب مخاطب
وی از نبود پارکینگ در حوالی سینما بهمن با توجه به قرار گرفتن در بافت قدیمی شهر و شلوغی آن محدوده به عنوان یک مشکل حاشیه ای ولی مهم یاد کرد و با بیان اینکه پارک ماشین وقت زیادی را از مردم می گیرد ، ادامه داد: در حال حاضر با توجه به اکران به روز فیلم ها و تنوع آنها با استقبال مخاطب مواجهیم که امید است این روند ادامه یابد. مدیر سینما قدس فردوس هم استقبال مردم را از سینما در این شهرستان خوب عنوان کرد و با بیان اینکه مهم ترین مشکل این سینما فرسودگی آن است، گفت: با آموزش و پرورش به عنوان مالک این سینما مذاکرات زیادی شده ولی تاکنون مشخص نشده این مجموعه چه برنامه ای برای سینما قدس دارد. جواد اعتمادیان با بیان اینکه تعداد صندلی های این سینما ۲۲۰ عدد است، افزود: استقبال مردم از فیلم های ارزشی و تبلیغ شده در تلویزیون مانند تنگه ابوقریب، فیل شاه و به وقت شام خوب بوده است .
بازسازی سینما فردوسی بیرجند در دستور کار قرار دارد
فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه بیرجند هم در گفت وگو با خبرنگار ما از برگزاری جلسه ای با حضور مدیران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و بازدید از سینما فردوسی در آینده نزدیک خبر داد. سرهنگ مهدی صادق احمدی افزود: با توجه به وضعیت اعتبارات، بازسازی و تعمیر این سینما در برنامه سپاه قرار دارد که امید است با تخصیص اعتبارات محقق شود .
در روز ملی سینما؛ نیم بها به سینما بروید
لازم به ذکر است با تائید خانه سینما، انجمن سینماداران و شورای صنفی نمایش، بلیت تمامی سینماها در روز چهارشنبه ۲۱ شهریور (روز ملی سینما) نیم بها خواهد بود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*