نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در دیدار مدیر کل بیمه سلامت : طرح تحول سلامت به جایی نرسید

تبلیغات بسیاری برای طرح تحول سلامت انجام شد اما به جایی نرسید. نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه اگر انسان سالم نباشد هر طرحی اجرا شود سلامتی حاصل نمی شود، گفت: برای طرح سلامت تبلیغ بسیاری شد اما به جایی نرسید چرا که نفس انسان سالم نیست و این هم فرهنگ وارداتی است که به جای خدا و کرامت انسانی پول مطرح است بنابراین مسابقه وار و مدام به دنبال اعتبار می رویم و کفاف هم نمی کند. حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا عبادی افزود: اگر سلامت نفس باشد همه چیز درست می شود اما با طرح و اعتبارات این امر محقق نمی شود.   در دیدار مدیرکل و کارکنان بیمه سلامت استان ارائه خدمات و تسهیلات بهداشتی و درمانی این مجموعه را به جامعه هدف شایسته تقدیر دانست و افزود: مشکل اصلی جامعه بشری که به آن گرفتار شده این است که نفس انسان سالم نیست. وی با بیان اینکه مراد از طرح سلامت به معنای صحیحش این است که انسان از لحاظ فکری و روحی سلامتی خود را بازیابد، ادامه داد: چون نفس انسان سالم نیست و بجای پرداختن به خدا و کرامت انسانی بدنبال تأمین اعتبار می رویم راه بجایی نمی بریم.
پزشکانی که پول های زیاد به جیب زدند
حجت الاسلام عبادی افزود: فرهنگ اسلام ناب این است که در گذشته تمام همت پزشکان به دلیل سلامت نفسشان بر این بود که مریض خوب شود اما اکنون اینگونه نیست و سیستم های درآمدزایی خود را افزایش داده اند.
وی با اشاره به اینکه در گذشته درد مریض، درد طبیب بود و مردم به هم عشق می ورزیدند، ادامه داد: سخن از کسب درآمد نبود بلکه سخن از درمان مریض و حل مشکل مطرح بود و این یعنی سلامت نفس. وی ادامه داد: امروز پزشکان متعهدی هم وجود دارند که در روستاها خدمات رایگان انجام می دهند اما از طرفی هم پزشکانی هستند که از طرح سلامت پول های بسیاری علاوه بر گرفتن زیرمیزی به جیب زدند.
۴۸۰ هزار نفر در پوشش بیمه سلامت
مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی در این دیدار به تشریح اقدامات صورت گرفته در سال ۹۶ پرداخت و گفت: در حال حاضر حدود ۴۸۰ هزار نفر از جمعیت استان که بطور تقریبی ۶۴ درصد کل جمعیت استان را شامل می شوند، در پنج صندوق بیمه ای کارکنان دولت، روستائیان و عشایر، سایراقشار، ایرانیان و صندوق بیمه سلامت همگانی تحت پوشش قرار دارند و می توانند از خدمات درمانی مناسب استفاده کنند.
دکتر اربابی با بیان اینکه از جمعیت بیمه شدگان این اداره کل، حدود ۸۵ درصد دفترچه بیمه رایگان دریافت کرده اند که هیچ سرانه بیمه ای پرداخت نمی کنند، افزود: از سال ۹۳ که طرح تحول نظام سلامت اجرا شد، تغییر در تعرفه ها، افزایش فرانشیز و توسعه خدمات باعث افزایش هزینه های سازمان بیمه سلامت و ایجاد زیان انباشته زیادی برای این سازمان شد.
چالش های بیمه سلامت
وی در ادامه به بودجه سال۹۷ اشاره کرد و گفت: طی بررسی های انجام شده، بودجه ای که برای سال ۹۷ به سازمان بیمه سلامت ایران تخصیص داده شده ۲۰درصد کمتر از مبلغ هزینه شده عملکرد سال ۹۵ این سازمان است و برابر قوانین بالادستی ما امسال ملزم به هزینه کرد در سقف اعتبارات مصوب خواهیم بود. مدیرکل بیمه سلامت عنوان کرد: هزینه کرد در سقف اعتبارات مصوب از یک طرف ممکن است چالش هایی را بوجود آورد و از طرف دیگر در صورتی که با یک مدیریت درست و همدلی و همکاری مسئولین و سازمان های مرتبط با حوزه سلامت پیش رویم، صیانت از حقوق بیمه شدگان را شاهد خواهیم بود.
این مقام مسئول ادامه داد: بخشی از کنترل هزینه ها در حوزه سلامت مربوط به بیمارستان ها، کلینیک ها، پزشکان و موسسات ارائه دهنده خدمت است و بخش دیگری مربوط به خود مردم است که نباید خدمات و یا داروی مازاد درخواست کنند.
اربابی در پایان گفت: امیدواریم این موضوع با حمایت و درایت مسئولین و همکاری بیش از پیش سازمانهای مرتبط با حوزه سلامت به یک فرصت تبدیل شود و شاهد این باشیم که گامهای مهمی در راستای سلامت برداشته شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*