قهرمان ۱۱ساله استان در دست انداز مالی «سینا» کراس را رام کرد آرزوی نوجوان قهرمان: فقط موتور خوب می خواهم

کراس برای خودش قلق هایی دارد. هرکسی نمی تواند کراس سوار شود و کنترلش کند. بزرگسالان هم در خیلی مواقع از عهده آن بر نمی آیند ولی نوجوان یازده ساله ما چنان بر او سوار است و می تازد که گویی کراس فرمانش را می خواند و رامش است. سینا تاکنون چندین مدال قهرمانی را در این ورزش به دست آورده و افقی روشن پیش رو دارد البته اگر حمایت شود. گفتگو با او فرصت مغتنمی برای اثبات استعدادهای این خطه و ضرورت حمایت از آن ها برای بالیدن ملی و جهانی است.
محمدسینا داشگر متولد سال ۱۳۸۶ و ۱۱ ساله است. در این گفتگو پدرش ما را همراهی می کند.
*از چه سنی این ورزش را شروع کردی ؟
از زمانی که سه سال و نیمه بودم با موتورهای کلاس ۵۰ سی سی که کوچک ترین موتور کراس است شروع کردم. یکی از دوستان پدرم موتور را برایم خریده بود. او با آقای خانی که از دوستانمان و ورزشکار این رشته است موتورسواری می کرد من هم علاقه خیلی خاصی داشتم و به دلیل همین علاقه پدرم کمک کرد تا ادامه دهم.
*از چه زمانی حرفه ای شروع کرده و چه مقام هایی به دست آورده است؟
پدر سینا در یادآوری اتفاقات کمکش می کند و این سؤال را پاسخ می دهد: از سال ۹۵ حرفه ای شروع کرده است که می شود سن ۶ سالگی در همین سن اولین مسابقه کشوری اش را شرکت کرد و مقام پنجم را به دست آورد. حدود ۵ مقام ۴ و ۵ کشوری دارد و ۹ مقام اول و دومی به دست آورده است که این مقام ها بیشتر در سال های ۹۵ و ۹۶ به دست آمد. سال قبل ۴ راند برگزار شد و در راند اول مقام اول . در راندهای دوم و سوم و چهارم مقام های سوم و دوم را کسب کرد. تمام این مقام ها مربوط به سن زیر ۱۲ سال و کلاس ۶۵ سی سی موتورکراس است که محمد سینا در این رده سنی مسابقه می دهد. همچنین به اردوی تیم ملی دعوت شده است و سال قبل که مدال قهرمانی را آورد برای مسابقات آسیایی مالزی هم انتخاب ولی بعد کنسل شد و گفتند ورزشکاری را در هیچ کلاسی اعزام نکرده اند.
*سینا در استان رقیبی هم سن خود دارد؟
ورزشکارانی در این رده سنی هستند ولی اینکه بتوانند مقامی بیاورند و با محمدسینا رقابت داشته باشند، نیست و همیشه برای تمرین و مسابقات تمرینی با سنین بالاتر از خود و در کلاس های ۸۵ سی سی و ۲۵۰ سی سی کار می کند.
*حمایت ها از پسرتان در چه حدی بوده است؟
در حد صفر؛ تاکنون هیچ حمایتی از ما نشده است من به هر مسابقه ای که سینا را می برم تا حدود ۳ میلیون تومان هزینه دارد که از سرویس موتور تا ایاب و ذهاب را شامل می شود و حتی برای این مسابقات وام گرفته ام تا بتوانم او را اعزام کنم. او فقط دو بار تجلیل شد یک بار سال ۹۶ بود که کارت هدیه ۳۵۰ هزار تومانی گرفت، سال ۹۵ یک کارت هدیه ۵۰۰ هزار تومانی به او اهدا شد . ستاد نماز جمعه و هیئت موتورسواری سرایان هم یک پتو دادند. مدرسه حمایت خوبی داشته با اینکه بیشتر مسابقات او در طول سال تحصیل است ولی تا جایی که توانسته اند، کمک کرده اند. بیشترین حمایت ها از طریق دوستانم بوده در زمینه خرید لباس، کلاه و لاستیک کمک کرده و آن ها را تهیه کرده اند.
*آیاسینا تا به حال گلایه و مشکلی داشته است طوری که دیگر نخواهد ادامه دهد؟
سن سینا پایین است و مشکلات مالی را متوجه نمی شود .حتی خود من برخی مواقع به این نتیجه رسیدم که به دلیل بالا بودن هزینه ها ادامه ندهم ولی علاقه و استعداد او مانع این کار من می شد. یک بار دست سینا در زمان موتورسواری شکست و گفت دیگر نمی روم ولی همین که خوب شد گفت نه من باید ادامه دهم. مشکل دیگری که وجود دارد این است که وقتی کسی بخواهد به صورت حرفه ای کار و در مسابقات کشوری شرکت کند باید وسایل و تجهیزات او از به روزترین ها باشد و در رشته موتورسواری هم اینگونه است مثلا رقیب های سینا موتورهای ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ دارند ولی موتور سینا ۲۰۰۸ است که به همین دلیل خیلی از مقام های خود را از دست داده چون وقتی کیفیت موتور پایین باشد در مسابقه هم تأثیر دارد و اکنون با تعمیراتی که روی آن انجام داده ایم بهتر شده ولی باید موتوری به روز برایش تهیه شود که من از عهده خرید آن بر نمی آیم و اسپانسر هم نداریم با وجود اینکه سینا از نظر بدنی قوی است ولی ما از نظر مالی مشکل داریم. از دیگر مشکلات هم نبود مربی است که برای آموزش و تمرین نیاز است یک نفر مداوم همراه او باشد. من هم رشته دیگری فعالیت می کنم و فقط از طریق دیدن ورزش دیگر ورزشکاران و آموزش های اینترنتی یک مواردی را یاد گرفته ام و با سینا تمرین می کنم ولی اگر مربی با تجربه ای باشد که تمرین کند مسلما در نتایج قهرمانی هم خیلی مؤثر می باشد.
*برای حل این مشکلات و جذب کمک چه کارهایی انجام داده اید؟
خودم جایی نرفته ام ولی آقای خانی چون فعال است و همه را می شناسد پیگیری کرد. ادارات مربوطه فقط قول هایی دادند ولی عملی نشد مثلا ما وام ۲۵ میلیون تومانی برای خرید موتور و تجهیزات می خواستیم گفتند که پرداخت می کنند و فرمانداری سرایان هم قولش را داد ولی رقم درخواستی را به ۵ میلیون تومان کاهش دادند، من هم نگرفتم چون گرهی از مشکلات باز نمی کرد.
*با این مشکلات توصیه می کنید خانواده های دیگر هم فرزندان خود را در این رشته حمایت کنند؟
درست است که ورزش خطرناکی دیده می شود و حتی خود من هم همیشه استرس سینا را داشته ام ولی لوازم ایمنی تکمیل است و می دانم که اتفاق خاصی نمی افتد. با توجه به علاقه خود سینا جلوی او را نگرفته ام، به همین دلیل توصیه قطعی نمی کنم چون با وجود این حمایت ها اگر علاقه خاصی نباشد ناامید می شوند. محمدسینا بقیه سوالات را پاسخ و گفتگو را ادامه می دهد. او می گوید که موتور را خیلی زیاد دوست دارد و دلش می خواهد این رشته را ادامه دهد.
*فکر می کردی مقام های قهرمانی بیاوری؟
آره همیشه فقط به اول شدن فکر می کردم و هنوز هم دلم می خواهد که در تمام مسابقات اول شوم.
*بچه ها در مدرسه و دوستانت چه واکنشی به موفقیت های تو نشان می دادند ؟
تبریک می گفتند و چندبار جایزه دادند و دوستانم هم علاقه دارند که به سمت این ورزش بیایند ولی از نظر مالی امکانش را ندارند.
*به ورزش دیگری هم علاقه داری ؟
فوتبال را هم دوست دارم و در کنار موتورسواری آن را هم تمرین می کنم.
* آرزو یا خواسته ای داری ؟
فقط موتور خوب می خواهم که بتوانم مثل دوستانم در استان های دیگر بهتر تمرین کنم و در مسابقات همیشه برنده شوم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*