تب دوباره «کریمه»

خراسان جنوبی درحال حاضر در برابرتب کریمه کنگو ایمن است اما مردم مراقب باشند.
از ابتدای امسال ۲۸ مورد اثبات شده بیماری تب کریمه کنگو در کشور مشاهده شده است ۲ نفر براثر این بیماری فوت کردند یکی از آنها در کرمانشاه و دیگری در استان هرمزگان،همچنین در اثر یک اتفاق نادر و مشکل فنی در سرد خانه کشتارگاه زاهدان ۱۹نفر به بیماری تب کریمه مبتلا شدند که البته به دلیل اقدامات به موقع این افراد درمان شدند.
این اخبار به تازگی در شبکه های اجتماعی منتشر شده و دوباره انگار این بیماری از جا برخاسته است اما استان خراسان جنوبی با توجه به  اقدامات به موقع و سخت گیرانه دامپزشکی از یک سال پیش تاکنون موردی از این بیماری نداشته است.
تب خون‌ریزی‌ دهنده‌ ویروسی کریمه‌ کنگو (CCHF)، یک بیماری مشترک بین انسان و حیوانات به شمار می‌رود. این بیماری در اصل مخصوص حیوانات است؛ طیف گوناگونی از حیوانات شامل حیوانات وحشی و اهلی مثل گوسفند، بز و گربه قابلیت میزبانی ویروس تب کریمه را دارند. بیماری CCHF در بیشتر مواقع توسط کنه منتقل می‌شود که همه‌گیری بالایی هم دارد. شش ماه اول سال و در طول گرمای هوا، شرایط مناسبی برای رشد این ویروس به‌حساب می‌آید. خوشبختانه با تشخیص به‌موقع این ویروس می‌توان فرد مبتلا را به‌طور کامل درمان کرد و تمام داروهای آن در کشور موجود است.  با این حال معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی در گفت و گو با امروز خراسان جنوبی گفت: خوشبختانه در استان خراسان جنوبی هیچ مورد بیماری و مرگی درسال گذشته و از ابتدای امسال تاکنون با اینکه هم مرز افغانستان و همسایه سیستان و بلوچستان هستیم نبوده است.
دکتر اصغرزاده افزود: آموزش برای زنان روستایی و دامداران و دلالان خرید و فروش دام،کلاس آموزشی برای بهورزان ،اطلاع رسانی از طریق جراید،وجود ۱۱ پیش سرد در کشتارگاه های استان و حضور ناظر بهداشتی قبل ،حین و بعداز کشتار از جمله اقداماتی بوده که برای پیشگیری از این بیماری در استان انجام شده است .
وی با اشاره به اقداماتی که در زمینه کلاس های آموزشی برای قصاب ها به مناسبت عید قربان، مراسم محرم و نکات بهداشتی در حین ذبح دام صورت گرفته است افزود:  دومین کاری که انجام شد در روستاهایی بود که دام دارند و کشتار می کنند که نکات بهداشتی به تفسیر برایشان آموزش داده شد. علاوه براین سخت گیری هایی که برای قاچاق و حمل دام بدون مجوز انجام می شود تا حد زیادی از ورود دام آلوده به استان جلوگیری کرد. وی ادامه داد: اولین راه ابتلا به این ویروس، تماس مستقیم فرد با خون یا ترشحات بدن حیوان یا لاشه حیوان آلوده به ویروس است. در روش دوم، فرد به‌طور غیرمستقیم توسط کنه‌ای آلوده‌ می‌شود که از خون حیوان آلوده تغذیه کرده باشد؛ این روش در بین حیوانات اهلی و انسان‌ها شیوع بالایی دارد. در روش سوم، ویروس از انسان به انسان منتقل خواهد شد؛ بنابراین فرد سالم با تماس مستقیم با خون یا ترشحات بدن فرد بیمار به این ویروس مبتلا می‌شود که سرایت آن در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی احتمال بالاتری دارد. بر اساس آنچه گفته شد، افرادی که به‌طور مداوم با دام و حیوانات سروکار دارند، از بیشترین ریسک دریافت ویروس برخوردارند. قصاب‌ها، کارگران کشتارگاه‌، افرادی که حیوان اهلی را در خانه یا در مجاورت خود نگه‌داری می‌کنند، از جمله افراد با ریسک بالای ابتلا به‌حساب می‌آیند. در نتیجه مهم‌ترین کاری که این افراد باید انجام دهند، رعایت نکات بهداشتی اولیه و عدم تماس مستقیم با حیوان است.
وی از همشهریان خواست گوشت موردنیاز خود را به طور حتم از قصابی های دارای مجوز و فروشگاههای مجاز خریداری کنند و اگر قصد دارند دامی را ذبح کنند علاوه بر اینکه نکات ایمنی را در هنگام ذبح رعایت می کنند لاشه را قبل از اینکه قطعه قطعه کنند به همان شکل در دمای یخچال (دمای صفر تا ۴ درجه زیر صفر) نگهداری کنند.
دکتر اصغر زاده این اطمینان را به همشهریان داد که بعد از انجام این کار برای لاشه ونیز پخت کامل آن ویروس کریمه از بین می رود و می توانند با خیال آسوده گوشت را مصرف کنند. وی دوباره تاکید کرد: مصرف‌کنندگان باید محصولات بهداشتی مطمئن با تأیید سازمان دامپزشکی را خرید و مصرف کنند. خوشبختانه این ویروس از طریق گوشت پخته به انسان منتقل نمی‌شود؛ بنابراین نباید این‌گونه مواد غذایی را به‌صورت خام استفاده کرد.
وی یادآور شد: هر چند شیوع این بیماری سریع و جزو بیماری‌های کشنده به‌حساب می‌آید؛ اما تشخیص زودهنگام تب کریمه‌ کنگو قابل درمان است. از طرف دیگر زیرساخت‌های سیستم بهداشتی ایران هم قابلیت کنترل و درمان این بیماری ویروسی را دارا هستند و نباید نگرانی خیلی بالایی از آن داشت. با این حال رعایت نکات بهداشتی خاص برای مصرف‌کنندگان نهایی و تهیه بهداشتی گوشت از جمله‌ موارد مهم پیشگیری به‌حساب می‌آید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*