دیواری کوتاه تر از دیوار شهر نیست!

آژانس شبانه روزی ، باسکول و جرثقیل ، گچ کاری ساختمان، ایزوگام ، قالی شویی ، بیل مکانیکی، تخلیه چاه و… از جمله تبلیغات تجاری است  که با اندکی توجه به دورو برمان می توان  بر روی دیوارهای شهر براحتی آنها را مشاهده کرد. این در حالیست که جدای از این تبلیغات انواعی از اشعار و جمله هایی از نوع کوچه و بازاری  هم به شکل فارسی و لاتین روی دیوارها نقش بسته که البته این نوع دیوار نویسی را بیشتر در کوچه پس کوچه ها مشاهده می کنیم.photo_2017-01-31_12-01-43
البته دیوارنویسی همیشه محدود به دیوارهای شهر نمی شود بلکه گاهی شاهد آن هستیم که روی سطل های زباله شهرداری، بلوکهای بزرگ وسط بلوارها و حتی درب منازل هم می توان انواعی از نوشته های گوناگون را دید که به نوعی موجب زشت شدن چهره شهر شده است. دیوارنویسی هر چند یکی از شیوه های تبلیغاتی محسوب می شود اما تأثیر بدی بر زیبایی شهرها دارد و از طرفی باعث نارضایتی مردم و برخی ادارات دولتی وخصوصی که از این هجمه در امان نمانده اند شده است . یکی از کارکنان  ادارات دولتی در مرکز استان با انتقاد از وضعیت دیوار نویسی در نقاط مختلف شهر در گفت وگوی تلفنی با  خبرنگار ما گفت: طی یکی دو سال گذشته امانمان از دیوار نویسی بریده شده و در چندین نوبت به صاحبان این تبلیغات تذکرداده ایم اما ثمر بخش نبوده است.
اکبری  ادامه می دهد: از طرف دیگر با توجه به چهره مخدوشی که در نمای ساختمان بخاطر این تبلیغات بوجود آمده بود اقدام به رنگ آمیزی و پاک کردن دیوار نویسی ها کردیم که متاسفانه دوباره عده ای این کار را تکرار کرده اند. وی افزود: بیرجند شهری فرهنگی است بنابراین نباید شاهد چنین وضعیتی باشیم چرا که در نقاط مختلفی از شهر از شمال گرفته تا جنوب بدون استثنا با انواع تبلیغات و دیوار نویسی ها روبرو هستیم.
یکی دیگر  از شهروندان بیرجندی نیز با انتقاد از اینکه عده ای بدون کسب اجازه از صاحب منزل، تبلغات خود را بر  روی درب و دیوار نصب می کنند به خبرنگار ما گفت: جای تاسف است که عده ای بدون توجه به حق الناس اقدام به دیوار نویسی و درج آگهی تبلیغاتی می کنند چرا که مردم با صرف هزینه زیاد نمای ساختمان خود را ممکن است بازسازی کنند یا برای رنگ آمیزی درب منازلشان هزینه کنند و عده ای براحتی با برچسب تبلیغاتی که کندن آن دشوار است یا با اسپری بر روی درب و دیوار می نویسند.
او معتقد است که باید برای این رفتار که یک معضل اجتماعی است فرهنگ سازی صورت گیرد. دیگر شهروند بیرجندی نیز در این زمینه به خبرنگار ما گفت: اگر سری به محلات قدیمی شهر بزنید دیوار نویسی های بیشتری را مشاهده می کنید که گاها فقط تبلیغات نیست بلکه عباراتی هستند که در شان شهر فرهنگی ما نیست.
نوشتن هرگونه مطلب بر روی دیوارهای شهر به جز در محل های تعیین شده توسط شهرداری، ممنوع  است
با توجه به بند ۲۵ ماده ۷۱ قانون تشکیلات شوراهای اسلامی و بند ۲۷ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها می توان گفت: بر اساس این قوانین، اقدامات لازم در خصوص نوشتن هر نوع مطلب یا الصاق آگهی و تابلو بر روی دیوارهای شهر به پیشنهاد شهرداری و با تصویب شورای شهر انجام می گیرد.
پس بنابراین می توان گفت: از جمله وظایف شهرداری برداشتن و محو کردن آگهی ها از محل های غیرمجاز و انجام اقدامات موثر در حفظ نظافت و زیبایی شهر است و نیز با توجه به ماده ۹۲ قانون شهرداری ها که : بر اساس این قانون، نوشتن هرگونه مطلب بر روی دیوارهای شهر به جز در محل های تعیین شده توسط شهرداری، ممنوع بوده و متخلفین علاوه بر ادای خسارت وارده، محکوم به پرداخت جریمه نقدی نیز خواهند شد.
از سوی دیگر چسباندن آگهی های تبلیغاتی برروی تیرهای چراغ برق و دیوارها و دکه ها در شهر سالیان سال است که معضلی در زیباسازی شهری است به گونه ای که حتی جدولهای وسط خیابان نیز از این معضل در امان نمانده و متاسفانه نیز به محلی برای چسباندن آگهی وتبلیغات تبدیل می شوند.
پاکسازی دیوارنویسی در شهر بیرجند ماهانه حدود ۵ میلیون تومان آب می خورد
مدیر عامل سازمان رفاهی تفریحی شهرداری بیرجند در گفت وگوبا خبرنگار ما از صرف هزینه ۵ تا ۶ میلیون تومانی در هر ماه برای پاکسازی دیوار نویسی های شهری در بیرجند خبر داد و گفت: برای پاکسازی دیوار نویسی های شهری  با پیمان کاری قرارداد بسته ایم که عملکرد خوبی داشته و ما الان در بیرجند وضعیت خوبی را شاهد هستیم. شاکری افزود: دیوار نویسی در شهر بیرجند کنترل شده  که در صورت مشاهده ظرف مدت یک هفته پاکسازی می شود.
در نظر گرفتن فضاهایی رایگان برای تبلیغات صنوف مختلف
وی در پاسخ به برخی نارضایتی ها از دیوار نویسی بر روی ساختمان های اداری یا منازل مسکونی و عدم برخورد با این افراد اذعان داشت: اگر دیوار نویسی بر روی ساختمان های اداری یا ستون های برق صورت گیرد دستگاه های متولی باید مورد را پیگیری و یا اینکه به اطلاع ما برسانند تا پیگیری از طریق شهرداری صورت گیرد. وی تصریح کرد: دیوار نویسی غیر مجاز تخلف است و برای  کسانیکه اقدام به دیوار نویسی می کنند اخطاریه صادر شده و افراد مورد پیگرد قانونی قرار می گیرند. شاکری ادامه داد: در سطح شهر ستون هایی برای تبلیغات رایگان صنوف مختلف درنظر گرفته که از جمله می توان به میدان آزادی ، میدان امام ، میدان ابوذر و چهارراه قنادی طوس اشاره کرد که انتظار می رود مردم از این اماکن استفاده کنند.
افراد بدون پروانه کسب و واحدهای سیار
 بیشتر اقدام به دیوارنویسی می کنند
رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی نیز در گفت وگو با خبرنگار ما با ابراز نارضایتی از اینگونه تبلیغات و دیوار نویسی ها در سطح شهر به خبرنگار ما گفت: کسبه و اتحادیه ها نیز از این موضوع ناراضی هستند چرا که بیشتر کسانی اقدام به اینگونه تبلیغات می کنند که پروانه کسب ندارند و یا واحد سیاری هستند که  دسترسی به آنها دشوار است. یزدان شناس افزود: شناسایی و ساماندهی کسانیکه اقدام به دیوار نویسی می کنند به نفع کسبه و بازاریان است و ما استقبال می کنیم. وی ادامه داد:اتاق اصناف مجوزی برای برخورد با این افراد ندارد و سایر مجموعه ها مثل شهرداری باید ورود پیدا کنند. در هر صورت پدیده دیوار نویسی به عنوان چالشی که سالهاست فضای شهری را درگیر کرده و به نوعی خود را در میان عناصر تبلیغات شهری قرار داده است نیازمند چاره اندیشی در ابعاد مختلف است که در این مسیر در کنار برخورد قانونی و قضایی، تقویت نگاه اقشار مختلف به ضرورت توجه به زیباسازی محیط شهری و حقوق شهروندی انکار نشدنی است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*