تقدم استعداد پروری بر استعدادیابی

یکی از فعال ترین رشته های ورزشی، والیبال است. رشته ای که علاقمندان و طرفداران زیادی را جذب خود کرده است و برای حرفه ای شدن و جذب در تیم ملی باید شاخص های زیادی را سپری کنی. یکی از این شاخص ها حضور در طرح استعدادیابی فدراسیون والیبال است که هر ساله برگزار می شود.۲ این طرح امسال در خراسان جنوبی با حضور دانش اموزان و والدین در سالن عفاف بیرجند در حالی برگزار شد که  مربی و ارزیاب کمیته استعدادیابی فدراسیون والیبال کشور حضور ۱۰۰ دانش آموز در این طرح را گامی مثبت ارزیابی کرد. خراسان جنوبی در بین استان های مختلف بالاترین میزان شرکت کننده را در طرح استعدادیابی داشته است. برخی از شرکت کنندگان در این طرح دارای فیزیک خوبی هستند که اگر تمرینات خوبی داشته باشند آینده خوبی برای والیبال خراسان جنوبی خواهند داشت.  در پی برگزاری طرح استعدادیابی والیبال در خراسان جنوبی قاسم شیرتری مربی بین المللی و ارزیاب کمیته استعدادیابی فدراسیون والیبال در خراسان جنوبی حضور یافت. فرصتی دست یافت تا با وی گفتگویی درباره وضعیت والیبال استان داشته باشیم که تقدیم شما خوانندگان صمیمی می شود.
طرح استعدادیابی در خراسان جنوبی را چگونه ارزیابی می کنید؟
فدراسیون والیبال کشور با حمایت وزارت ورزش و جوانان طرح استعدادیابی را در استان های مختلف برگزار کرده است. در خراسان جنوبی در  ۴ سال گذشته  توجهی به این طرح در زمینه والیبال نمی شد ولی ۲ سالی است که با ورود رئیس هیات والیبال و هماهنگی و ارتباط با وزارت ورزش و جوانان امروز شاهد حضور ۱۰۰ دانش آموز در این طرح بودیم که بالاترین آمار در مقایسه با دیگر استان ها بود و همچنین براساس نرم های استانداردی که از طرف فدراسیون برای انجام و تست آمادگی مهارت های فنی و ابعاد جسمانی و فیزیکی دانش آموزان انجام شد استعدادهای خوبی شناسایی و به فدراسیون ابلاغ می شود.  بر طبق برنامه های فدراسیون و وزارت ورزش و جوانان در بعد قهرمانی بازیکنانی باید برای المپیک های ۲۰۲۰ – ۲۰۲۸ پرورش پیدا کنند که امیدواریم در آینده از همین بازیکنانی که امروز استعدادیابی شده اند برای تیم ملی داشته باشد.
از مهمترین  ملاک های این طرح تکنیک یا فیزیک بازیکنان است؟
آمادگی جسمانی ، فیزیکی و داشتن روح و جسم جنگجویی با بهترین های والیبال دنیا از شاخص های انتخاب بازیکنان است و با توجه به شرایط سنی متولدین ۸۳ فرصت ۶ تا ۸ ساله ای داریم تا با کمک مربیان برای آموزش افرادی که تکنیک و مهارت مناسبی ندارند برنامه ریزی کنیم. در خراسان جنوبی نیز حدود ۲۵ بازیکن را شناسایی کردیم که هیچ سابقه ورزشی یا والیبالی نداشتند اما دارای فیزیک بسیار مناسبی هستند که اگر تمرینات خوبی داشته باشند والیبال خراسان جنوبی آینده خوبی خواهد داشت.
فدراسیون والیبال چه حمایت هایی از ورزشکاران منتخب این طرح در خراسان جنوبی دارد؟  
در شهرستان ها امکانات ،سالن های ورزشی و مربیان دارای کارت مربیگری وجود دارد و براساس برنامه ریزی هایی که با ریاست هیات والیبال استان انجام شد مقرر گردید با رعایت یکسان سازی هفته ای یک بار بازیکنان منتخب شهرستان های استان از طریق مربیان برجسته فدراسیون و استان آموزش والیبال را داشته باشند تا این استعدادیابی به استعدادپروری نیز تبدیل شود  تا علاوه بر ایجاد انگیزه تیم خراسان جنوبی با مدیریت و برنامه ریزی مناسب بازیکنانی  را در سال های آینده برای حضوردر تیم ملی داشته باشد. ۳
از چه سنی بازیکنان می توانند به تیم ملی ورود پیدا کنند؟
فدراسیون والیبال از سال ۹۱ کمیته استعدادیابی را تشکیل داد و هر سال طرح استعدادیابی در رده های سنی مختلف انجام می شود. در سال ۹۲متولدین ۷۷ به عضویت تیم ملی نوجوانان  در آمدند و در  چند سال آینده به رده جوانان راه پیدا می کنند و ما باید برای ادامه فعالیت رده نوجوانان از متولدین ۷۹ استفاده کنیم. طرح استعدادیابی برای سال های ۸۳-۸۱ نیز انجام شده است و حتی برای متولدین ۸۳-۷۷ بازیکنانی که جا مانده از طرح هستند و یا دیرتر رو به این رشته آورده اند ولی از نظر مهارتی شاخص هستند به تیم ملی هدایت می شوند. بنابراین با برنامه ریزی های فدارسیون، پایه های تیم ملی برای ۴ تا ۸ سال آینده والیبال از نظر جذب بازیکن بیمه شده است.
از مهمترین ملاک های فدراسیون شاخص قد است. خراسان جنوبی را در این زمینه چگونه ارزیابی می کنید؟
میانگین قد نه تنها در خراسان جنوبی بلکه در همه استان ها رشد داشته است. در رده سنی نونهالان و نوجوانان به دلیل اینکه هنوز به سن بلوغ نرسیده اند انتخاب بازیکن قد بلند یا قد کوتاه سخت است.  شرایط پست های والیبال قدهای متفاوتی را می طلبد. براساس نرم فدارسیون قد بازیکن پاسور از ۱۹۰ کمتر نباشد. در پست لیبرو میزان قد بین ۱۷۵-۱۸۰ است حتما نباید بازیکن دفاع وسط ۲۰۵ سانتی متر قد داشته باشد بلکه با ۱۹۴ سانتی متر هم می تواند قدرتی باشد. در خراسان جنوبی حدود۶  نفر از علاقمندان به والیبال که در این طرح تست ورزشی دادند رشد قدی مناسبی داشته که باید زمینه ای برای جذب، حفظ و پرورش این افراد انجام شود.
آیا می توان انتظار داشت خراسان جنوبی مهسا کدخداهایی را به تیم ملی معرفی کند ؟
مطمئناً، والیبالیست های خراسان جنوبی در بخش آقایان و خانم ها  فیزیک و هوش خوبی دارند فقط باید مربیان از نظر دانش به روز شوند همچنین فاصله خراسان جنوبی با سایر استان ها ارتباطات را سخت کرده است که اگر تعاملات با دیگر مربیان حرفه ای برای آموزش بیشتر شود  در ۲ یا ۳ ماه تمرین درخشش خوبی دارند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*