مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی خراسان جنوبی از فعالیت ۲۰ گیم نت و ۳۰ فروشگاه محصولات بازیهای رایانه ای در استان خبر داد و گفت: از مرداد ماه سال گذشته ۱۴۹ مورد بازی رایانه ای غیر مجاز کشف و ضبط شده است. احمد محبی در نشست مطبوعاتی آسیب های بازیهای رایانه ای غیر مجاز که با حضور خسرو کردمهین رئیس بنیاد بین المللی بازیهای رایانه ای کشور برگزار شد، گفت: برخی بازیهای رایانه ای با آداب و رسوم و سبک اسلامی سازگاری ندارد و با اعتقادات و باورهای ما تعارض دارد و موجب ترویج خشونت، بلوغ زودرس نوجوانان و شکستن حریم خانواده می شود. وی با اشاره به اینکه تولید بازیهای رایانه ای بسیار پر هزینه و نیازمند بودجه برای رقابت با محصولات خارجی است، اظهارکرد: متاسفانه بازهای رایانه ای غیرمجاز خانواده ها را تهدید میکند. محبی با تاکید بر نظارت و کنترل بازیهای رایانه ای افزود: این بازیها به صورت آرام و خزنده نهاد خانواده و جوانان را آسیبپذیر میکند.
وی با بیان اینکه بنیاد ملی بازیهای رایانه ای وظیفه پالایش این بازیهای غیرمجاز را برعهده دارد، عنوان کرد: بنیاد ملی بازیهای رایانه ای توزیع محصولات خارج از شبکه را رصد می کنند. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی بابیان اینکه درحال حاضر ۱۸ گیم نت در شهر بیرجند،یک گیم نت در طبس و یک گیم نت در شهرستان زیرکوه فعالیت دارند، گفت: ۲۸ فروشگاه عرضه محصولات فرهنگی و بازیهای رایانه ای در بیرجند، یک فروشگاه محصولات فرهنگی و بازیهای رایانه ای در شهرستان طبس ، یک فروشگاه محصولات فرهنگی و بازیهای رایانه ای در شهرستان زیرکوه و یک فروشگاه محصولات بازی های رایانه ای در شهرستان درمیان وجود دارد. محبی با بیان اینکه از مردادماه سال گذشته تاکنون ۴۶ مورد بازدید از گیم نتها انجام شده، افزود: در این مدت از کافی نت ها ۸۷ مورد و از فروشگاه عرضه محصولات فرهنگی ۱۳۳ مورد بازدید صورت گرفته که ۱۴۹ مورد بازی رایانه ای غیرمجاز کشف و ضبط شده است.
تولید ۲۲۰ بازی رایانه ای در کشور
کردمهین رئیس بنیاد بین المللی بازی های رایانه ای کشور نیز در این نشست گفت: حمایت از حوزه بازیسازی و کنترل و ساماندهی بازیهای رایانهای از جمله مأموریتهای این بنیاد است. به گفته وی این بنیاد بعد از تشکیل در حوزههای مختلف نظام ردهبندی سنی ایجاد کرد و تمام بازیهایی که وارد کشور میشود در این مجموعه بازبینی و بعد از ردهبندی وارد بازار میشوند. کردمهین با بیان اینکه امروز حدود ۳ هزار و ۵۰۰ بازی خارجی در تمام کشور پالایش شده و در اختیار گیم نت ها قرار دارد، افزود: بازی امروز به عنوان رسانهای بسیار جدی مطرح است و دشمن به راحتی در قالب لوحهای فشرده اهداف شومی را که به دنبال آن است از این طریق القا میکند. وی از تولید ۲۲۰ عنوان بازی رایانهای در داخل کشور خبر داد و گفت: یکی از مشکلات تولید بازیهای رایانه ای در کشور هزینه های بالای این بازی است که نیازمند حمایت بیشتر مسئولان و دستگاه های مربوطه است. وی بازیهای غیرمجاز را به عنوان یک آسیب جدی و یک بحران برای ِآینده کشور دانست و اظهار کرد: یکی از آفتهای بازی و مواردی که آن را از سایر محصولات خاص میکند این است که نوجوانان و جوانان در بازی که انجام میدهند به عنوان جزئی از بازی در آن وارد میشوند. رئیس بنیاد بین المللی بازی های رایانه ای کشور با اشاره به آزاد بودن تکثیر و ورود هر بازی رایانه ای در کشور افزود: جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهایی است که هرگونه بازی رایانهای را دانلود و سپس تکثیر میکند و با قیمت مناسب در بازار توزیع میشود، نازل بودن قیمتها سبب در دست قرار گرفتن هر گونه بازی در بین نوجوانان و جوانان شده است. به گفته وی در حال حاضر ۲۳ میلیون کاربر در حوزه بازیهای رایانهای در کشور وجود دارد که ۷۵ درصد از این کاربران در سنین آسیبپذیر سه تا ۱۶ سال قرار دارند.
کردمهین صنعت بازیهای رایانهای را نخستین صنعت پولسازی در حوزه فرهنگ دانست و تصریح کرد: گاهی تکثیر برخی از بازیها در ۱۶ کشور آمریکایی و اروپایی ممنوع بوده، اما در ایران با قیمتی نازل قابل تهیه است. وی با بیان اینکه امروز بازی وارد سبد خانوادهها شده، گفت: خانوادهها برای خرید یک بازی روی فرزندان خود هیچگونه نظارتی ندارند و ایران یکی از کشورهایی است که فرزندان ۱۰ ساله میتوانند در بازار هرگونه بازی را تهیه کنند. رئیس ستاد مبارزه با بازیهای غیرمجاز رایانهای کشور افزود: باورهای فکری و ذهنی فرزندان، توجه به موارد درسی و تمرکز بر درس به وسیله بازیها از بین میرود و سبب پرخاشگری افراد میشود. وی با اشاره به بحث آموزش و اطلاع رسانی برای خانواده و فرزندانشان گفت: نقش رسانه و آموزش و پرورش بسیار مهم است و آموزش و پرورش در تربیت دانشآموزان باید کار جهادی انجام دهد. کرد مهین از آمادگی این بنیاد برای برگزاری کارگاه های آموزشی و کمک به ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها خبر داد و افزود: به رغم اینکه تولید بازیهای رایانهای نیازمند اعتبارات قابل توجهی است اما پتانسیلهای بسیار بالایی در زمینه تولید بازی در کشور وجود دارد.