سرمقاله / بیرجند ۲۰۲۷٫٫٫!!

با تصویب سران در کنفرانس اسلامی قرار بر تعیین چهارشهر در قاره های آسیا وآفریقا و… به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام ازجمله ایران طراحی و کلید خورد که هرده سال یک شهر در کشورهایی که به تصویب رسیده این  مسولیت را بردوش گیرد تا توان وتعریفی ازفرهنگ اسلامی را به تمامی ادیان و کشورهای جهان عرضه کند.
در سال ۲۰۰۷میلادی اصفهان اولین پایتخت فرهنگی جهان اسلام در خاورمیانه معرفی گردید و در دهه بعد یعنی امسال(۲۰۱۷) این پرچم به شهرمقدس مشهد رسید، هرچندبه دلیل عدم پوشش خبری ورسانه ای نشدن اهداف کوتاه و بلندمدت در زمینه چرایی انتخاب و چگونگی تاثیرگذاری آن در مجموعه جهانی ، افکار عمومی هیچگونه شناختی از تصویب این طرح ندارد و نه نشریات ونه خبرگزاری ها و نه رسانه ملی به آن نپرداختند.
ده سال بعد یعنی سال ۲۰۲۷ قرار است کدامین شهر پایتخت فرهنگی جهان اسلام شود؟ قم ؟ یزد؟ شیراز؟ تبریز و یا…یکی از پارامترهای انتخاب شهرها برای کاندیداتوری پایتخت فرهنگی جهان اسلام داشتن سبقه فرهنگی وچهره های مطرح تاریخی فرهنگی، توانمندی های منطقه ای و برتافتگی نیروی انسانی است. سوال بزرگ وبسیارمهم این است که چرابیرجند نه ؟ ده سال فرصت کمی نیست، این استان ازجایی وبابهانه ای باید استارت پرش از سکوی پیشرفت را بزند ، چه بهانه ای ارزشمندتر از تبدیل شدن به پایتخت فرهنگی جهان اسلام ؟!!
قوم و ملتی ماندگار و سرافراز در تاریخ اند که مشق بلند پروازی را خوب آموخته باشند و قدرت ریسک را در خود پرورانده باشند، ملتی عرضه حیات باعزت را خواهدداشت که برای خودش موقعیت فراهم آورد و برآن محور خلق کند حماسه هایی را که غبطه برانگیز باشد برای تن پروران قیلوله صفت، چرا بیرجند؟ چون زمینه بکر و پر از محصولات ناب فرهنگی دارد، منظومه و کهکشانی های فاخر علمی چه در سده های گذشته و چه در عهد معاصر ، شاید فقط نامشان کتابی شود برای دانستن و باور این که چه معدن عظیمی دارند مردم این دیار از فرهیختگان، دانشمندان واساتیداساطیری ، اما فقط دارند بدون کمترین شناخت وانگیزه ای برای نشاندن تک تک این گوهران نایاب بر سریر فرهنگ این کشور.
مسئولین وچهره های فخیم فرهنگی و گروههای مرجع استان به خط شوند و حق این واحه زیبا در کویرخشک و برهوت فرهنگی کشور را بستانند، برنامه ریزان را دراسرع وقت و بدون کشتن زمان گرد آورید و از قدرت برنامه ریزی علمی آنان بهره جویید و در این دهه پیش رو با هدف گذاری بیرجند ۲۰۲۷ ازتمام قدرت ستادی و عوامل اجرایی و دعوت از چهره های به حاشیه رانده و یاحذف شده و چهره های ملی و منطقه ای صاحب نفوذ به بهترین روش بهره جویید و در یک برنامه کوتاه مدت توان اقناع افکار عمومی و به باور رساندن مسئولین در بالای هرم قدرت را که این شهر با تدوین بهترین و عملیاتی ترین برنامه توان و بستر لازم برای تبدیل شدن به پایتخت فرهنگی جهان اسلام را دارد را به نتیجه برسانید. این بهانه سکوی پرش استان است به کنده شدن ازرتبه آخر توسعه یافتگی، به مردم بسیار صادقانه و شفاف بگویید که با این اتفاق استان شان تغییری خواهدکرد که در این سالها نکرده، از مردم کمک بخواهید اما ابتدا اعتمادشان راجلب کنید، مردم پای کارند ، مسئولان تاسی کنند به مردم، اتاق های فکر تمام ادارات کل را عملیاتی کنید و بانگاه علمی و به روز و به دور از آلودگی  های مخرب سیاسی آرام و مداوم کار کنید، جذب بودجه کنید، چهره استان را تغییر دهید، بیرجند را از قیلوله ای تاریخی برهانید و به مردمش  بباورانید که حق شان اینی نیست که اکنون دارند، به آنان بگویید کم کم چهره شهرشان را هویت دهند و نگذارند بنام فرهنگ شهرنشینی چهره سنتی و باورهای فرهنگی شان به تاراج رود. اگر ملتی هدفی را باور کنند به هر قیمتی به آن خواهند رسید. بیرجند پایتخت فرهنگی جهان اسلام ۲۰۲۷ مبارکتان باد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*