رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران مطرح کرد لزوم تعویض ۸‌میلیارد‌برگ‌اسکناس با‌تغییر ریال به تومان


رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با اشاره به مزایای طرح تغییر واحد پولی کشور از ریال به تومان در عین حال گفت: این طرح هزینه‎هایی دارد به طوری که ۸ میلیارد برگ اسکناس در کشور وجود دارد و تولید هر اسکناس ۸۰ تا ۱۰۰ تومان هزینه دارد.

کد خبر: ۶۵۰۸۱۶
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۵ – ۱۱:۵۵ ۲۴ December 2016
امتیاز خبر: ۸۶ از ۱۰۰ تعداد رای دهندگان ۲۳۹۲
رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با اشاره به مزایای طرح تغییر واحد پولی کشور از ریال به تومان در عین حال گفت: این طرح هزینه‎هایی دارد به طوری که ۸ میلیارد برگ اسکناس در کشور وجود دارد و تولید هر اسکناس ۸۰ تا ۱۰۰ تومان هزینه دارد.

حسین محمدپور زرندی در گفت و گو با تسنیم، با اشاره به طرح دولت برای تبدیل واحد پول کشور از ریال به تومان گفت: در سال ۱۳۵۱، ریال به عنوان قالب واحد پولی کشور در قالب بند الف ماده ۱ قانون پولی و بانکی تعیین شد. از این رویداد، زمان زیادی می‌گذرد و تورم انباشته شده‌ای در کشور وجود دارد که این امر باعث شده میزان پول مورد نیاز ملی برای خرید کالا و خدمات افزایش یابد.

رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با اشاره به اینکه در سال ۱۳۵۱ بر پایه سال ۱۳۹۰، شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی در شهرها برابر ۰٫۱۵ بوده که این شاخص در پایان سال ۱۳۹۴، به ۲۲۷٫۴۶ و طبق آخرین آمار به ۲۴۹٫۵ در آبان ۱۳۹۵ رسید؛ گفت: یعنی شاخص و به عبارتی نرخ تورم کالا و خدمات مصرفی در مناطق شهری تا پایان سال ۱۳۹۴، در حدود ۱۵۰۰ برابر و تا آبان ۱۳۹۵، ۱۶۶۰ برابر شده است.

پورزرندی ادامه داد: از سال ۱۳۵۱ تاکنون، ۲۹ سال تورم بالای ۱۵ درصد و ۱۷ سال تورم بالای ۲۰ درصد داشته‎ایم و این ارقام حاکی از تورم انباشته شده است که خود را در تضعیف پول ملی و افزایش تعداد صفرهای اسکناس نشان می‎دهد.

مدیرعامل بانک شهر با تاکید بر اینکه این امر باعث شد کم کم ریال وجهه خود را در مبادلات اقتصادی در میان فعالان اقتصادی از دست بدهد و تومان جای آن را بگیرد، خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، میزان اسکناس‎های کشور نیز با این تورم تنوع یافت و عملاً تعداد اسکناس‎هایی در کشور وجود خواهند داشت که حداقل توان خرید را به دارندگان نمی‎دهند؛ برای مثال، امروزه اسکناس ۵۰۰ ریالی و ۱۰۰۰ ریالی در کشور جابه‎جایی چندانی ندارد و این‎گونه مقداری در خصوص تأمین اسکناس، فشار به بانک مرکزی وارد می‎شود.

عضو هئیت علمی دانشگاه به تجربه سایر کشورها در تغییر واحد پول ملی نیز اشاره کرد و افزود:  کشوری مانند ترکیه در سال ۲۰۰۵، شش صفر را از واحد پولی خود حذف کرد که البته نرخ تورم ترکیه از دهه ۱۹۸۰ خیلی شدت گرفت و مشکلات زیادی را در عرصه بانکداری و بازار پولی این کشور ایجاد کرد.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه در شرایط تورمی شدید و به اصطلاح دوران ابرتورم‎ها، این اقدام عموماً از سوی بانک مرکزی کشورها انجام شده و اقدامی تجربه شده است، ادامه داد: تغییر واحد پول، نوعی سیاست ظاهری است که اثری در ابعاد کلان اقتصاد ملی نخواهد داشت و تنها در صورت‌های مالی و حسابداری خود را نشان خواهد داد و باعث تسهیل مبادلات می‌شود. اما اقدام ماهیتی این است که دولت از طریق سیاست‌های پولی مناسب، میزان تورم را کنترل کند.

پورزرندی با تاکید بر اینکه دولت یازدهم این اقدام را انجام داد و در اثر سیاست‌های پولی مناسب که عمدتاً کنترل جو روانی و کاهش انتظارات تورمی بود، توانست نرخ تورم را از ۳۴٫۷ در سال ۱۳۹۲ به ۱۱٫۹ درصد در سال ۱۳۹۴ برساند که این رقم در سال ۹۵، تک رقمی خواهد بود، افزود: در نظام پولی و بانکی کشورها، سیاست ماهیتی مقدم بر سیاست ظاهری است و تعدیل پول ملی و حذف صفر، خیلی کم اتفاق می‌افتد.

رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در بخش دیگری از این مصاحبه با اشاره به اینکه باید توجه داشت تغییر واحد پول ملی نیز مستلزم هزینه‎هایی است که در اثر تغییر اجتناب‎ناپذیر فرم ظاهری اسکناس‎ها و سکه‎های موجود در بازار به وجود خواهد آمد، گفت: بیش از هشت میلیارد برگ اسکناس با حدود ۸۰ تا ۱۰۰ تومان، هر قطعه هزینه زیادی را به کشور تحمیل خواهد کرد. از سوی دیگر، این تغییر ممکن است در برخی از موارد، جو روانی و التهاب در بازار پولی و بانکی کشور ایجاد کند که البته کوتاه‎مدت خواهد بود و قابل مدیریت است.

وی در پایان با تاکید بر اینکه آنچه در شرایط کنونی اهمیت دارد، اتخاذ سیاست‎های اصلاح ساختاری در نظام پولی کشور است که به موضوع معوقات، مطالبات و بدهی‎های بانک‎ها و نظام اقتصادی می‎پردازد، خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی که بانک‎ها به حد بالایی از معوقات رسیده‎اند و مطالبات آنها در حال افزایش است، لازم است تمرکز دولت بر سیاست‎های اصلاح ساختاری باشد تا کشور از مشکلات ادامه روند کنونی نجات یابد. البته تلاش‎هایی در دولت و مجلس در حال انجام است مانند لایحه قانون بانک مرکزی و لایحه قانون نظام بانکی کشور که امیدواریم هرچه زودتر این تلاش‎ها در عرصه واقعی اقتصاد به ثمر نشسته و شرایط مطلوب و پایدار اقتصادی ظاهر شود.

وثیقه صوری میلیاردی‌ها

بانک‌ها که در پرونده آنها پرداخت وام‌های چند صد میلیاردی با وثیقه‌های صوری و یا صدور ضمانت‌نامه‌های کلان برای کارتن‌خواب‌ها دیده می‌شود، برای اعطای یک وام خرد تا ۲۵ درصد آن را بلوکه کرده و بر ادامه این سیاست غیرقانونی خود اصرار دارند.

کد خبر: ۶۵۰۸۳۳
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۵ – ۱۲:۵۲ ۲۴ December 2016
امتیاز خبر: ۸۶ از ۱۰۰ تعداد رای دهندگان ۱۹۴۲
بانک‌ها که در پرونده آنها پرداخت وام‌های چند صد میلیاردی با وثیقه‌های صوری و یا صدور ضمانت‌نامه‌های کلان برای کارتن‌خواب‌ها دیده می‌شود، برای اعطای یک وام خرد تا ۲۵ درصد آن را بلوکه کرده و بر ادامه این سیاست غیرقانونی خود اصرار دارند.

به گزارش ایسنا، در پرداخت تسهیلات بانکی همچنان چالش‌های بسیاری وجود دارد؛ چه از طرف بانک‌ها و چه گیرندگان تسهیلات. از سویی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات و تامین مالی اقتصاد با تنگنای مالی مواجه بوده و نمی‌تواند از تکالیف خود به سهولت برآید و از سوی دیگر مشتریان آنها تحت فشار قرار گرفته‌اند.

در جریان دریافت تسهیلات از بانک‌ها ظاهرا گرفتن وام‌های کلان راحت‌تر از وام‌های خرد است، چرا که یک مشتری عادی برای دریافت یک وام حتی ۱۰ میلیونی با موانع بسیار، از آوردن ضامن تا سود بالای بازپرداخت و شاید مهم‌تر از همه وثیقه‌گذاری بخشی از وام مواجه است.

بلوکه بخشی از وام اعطایی به مشتریان ماجرای جدیدی نیست، اما غیر قانونی است. بانک‌ها برای پرداخت وام تا ۲۵ درصد آن را در زمان اعطا بلوکه کرده و نزد خود تا پایان دوره بازپرداخت نگه می‌دارد بدون آنکه به مشتری برای سپرده کردن این مبلغ سودی بپردازد. در نهایت علاوه بر سود رایج تسهیلات بانکی از این مبلغ نیز سودی دریافت کرده که در مجموع سود تسهیلات از حد معمول بالاتر می‌رود، آنهم در شرایطی که بخشی از پول او را پرداخت نکرده و به طور ناقص وام را اعطا کرده‌اند. با اینکه بانک‌ها هم دلایل خاص خود را در این رابطه داشته و عدم تناسب سود بانکی در سپرده و تسهیلات را بهانه قرار می‌دهند، اما در کل این روند غیرقانونی بوده و طبق دستور بانک مرکزی آنها حق وثیقه نگه داشتن بخشی از وام اعطایی را ندارند.

سخت‌گیری بانک‌ها برای پرداخت وام‌های خرد در شرایطی نمی‌تواند قابل توجیه باشد که آنها در پرونده‌هایشان و حتی در همین دوران اخیر و شاید اکنون مواردی دارند که مبالغ کلانی را به طرف‌هایی پرداخته‌اند که گاها نه وثیقه‌ای داشته‌اند و یا عمدتا صوری و با باندبازی بوده است. جریانی که به راحتی در پرونده بدهکاران کلان بانکی دیده شده و اکنون با توجه به نبود وثیقه‌ای محکم از آنها نزد بانک‌ها توان پس گرفتن هزاران میلیارد از منابع بانکی که نزد آنها بلوکه شده، وجود ندارد و یا با سختی بسیار همراه است.

اشارات اخیر دادستان تهران به برخی ماجراهای بدهکاران بانکی از این حکایت داشت که بانک‌ها در دوره‌ای تسهیلات کلان و یا ضمانت‌نامه‌های چند میلیاردی را برای افرادی که موجه نبوده‌اند بدون رعایت هیچ ضابطه‌ای پرداخت کرده و اکنون نمی‌تواند در برابر آن مدعی باشند.

جعفری دولت‌آبادی از تخلفات صورت گرفته در بانک سرمایه به عنوان نمونه‌ای یاد کرده و گفته که عمده تخلفات این بانک اعطای تسهیلات به اشخاص برخلاف ضوابط بانکی بوده است، به‌طوری که با تبانی بین مدیران سابق بانک سرمایه و بدهکاران آن برخی املاک تا ۱۴ برابر قیمت واقعی ارزیابی و قیمت‌گذاری شده‌اند. برای نمونه این بانک با اعطای تسهیلات کلان به یک نفر ملکی را به مبلغ بیش از چند برابر قیمت واقعی به عنوان تضمین قبول کرده که بررسی‌های کارشناسی حاکی از آن بود که این ملک تا ۴۷ میلیارد تومان ارزش دارد، اما در ادامه شاهد آن بودند که معامله‌ جدیدی درباره این ملک انجام شده و مدعی می‌شوند که بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان به شخص دیگری فروخته‌اند  که  تحقیقات نشان داداصلا خریدار به طور واقعی این ملک را نخریده و معامله صوری انجام شده است.

دادستان تهران عنوان کرده که حتی در مواردی دیده شده تا ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی  به یک نفر پرداخت شده، اما ضمانت آن تنها بخشی از املاک تعدادی از روستاییان بوده است.   یا مواردی که در  ۲۸ هزار پرونده تسهیلات دهی یک بانک که تا ۸۰۰۰ میلیارد تومان پرداختی دارد، نصف مبلغ کل یعنی ۴۰۰۰ میلیارد تومان تنها به ۱۰ نفر پرداخت شده است.

در بین اظهارات دادستان تهران تخلفات عجیب دیگری هم دیده می‌شود؛ زمانی که وی اعلام کرده در پرداخت وام‌ها و صدور ضمانت‌نامه‌ها تخلفاتی وجود دارد به‌ طوری که در صندوق ذخیره فرهنگیان ضمانت‌نامه‌های میلیاردی برای چند نفر کارتن‌خواب صادر شد. براساس گزارش دادسرای پولی و بانکی ۳۸ فقره ضمانت‌نامه به میزان ۵۰۰ میلیارد تومان برای شرکت‌های صوری و سهامداری افراد کارتن‌خواب صادر شده است.

این تنها گذری بر پرونده تسهیلات‌دهی بانک‌ها در گذشته تا امروز است که نشان می‌دهد در دوره‌ای که حتی برای پرداخت تسهیلات اندکی مانند وام کالا، خودرو و یا وام‌های خرد دیگر در حد پنج و ۱۰ میلیونی باید مشتری مدت‌ها سرگردان بانک‌ها بوده تا بتواند آن را دریافت کند و در مقابل باید بخشی را هم نزد بانک قرار دهند در مقابل میلیاردها یا هزاران میلیارد وام تحت عناوین مختلف و براساس روابط بانکی نه ضوابط بانک مرکزی پرداخت می‌شود و در نهایت بسیاری از آنها سر از پرونده‌های بدهکاران بانکی و یا سوء استفاده‌های مالی در می‌آورد.

این در حالی است که چندی پیش فرشاد حیدری – معاون نظارت بانک مرکزی – رسما اعلام کرد که این روند بانک‌ها برای وثیقه‌گیری به هیچ عنوان مورد پذیرش بانک مرکزی نبوده و اگر گزارشی در این رابطه دریافت کنند حتما برخورد کرده و مبالغ بلوکه شده را به گیرنده تسهیلات بر می‌گرداند، اما این روایت حیدری تنها روی کاغذ مانده و همچنان در بانک‌ها روال وثیقه‌گیری و بلوکه شدن بخشی از تسهیلات بانکی ادامه دارد حتی در بانک‌های بزرگ.

رئیس‌جمهوری روسیه در تماسی تلفنی با همتای سوری خود، آزادسازی شهر حلب را به او تبریک گفت.

کد خبر: ۶۵۰۷۴۲
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۵ – ۰۸:۱۶ ۲۴ December 2016
امتیاز خبر: ۸۴ از ۱۰۰ تعداد رای دهندگان ۳۲۳۹
رئیس‌جمهوری روسیه در تماسی تلفنی با همتای سوری خود، آزادسازی شهر حلب را به او تبریک گفت.

به گزارش ایلنا به نقل از روسیا الیوم، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه، جمعه شب در تماسی تلفنی با همتای سوری خود «بشار اسد»، آزادسازی شهر حلب از اشغال افراد مسلح و تروریست‌ها را به او تبریک گفت.

پوتین تصریح کرد که هم اکنون، مأموریت اصلی دست‌یابی به راه حل سیاسی در سوریه است.

رئیس‌جمهوری سوریه نیز اظهار داشت، آزادسازی شهر حلب در نتیجه تلاش‌های مشترک همه کسانی بود که برای مقابله با تروریسم متحد شدند.

بشار اسد همچنین از تلاش‌های پوتین و روسیه در آزادسازی حلب تشکر کرد.

وی تأکید کرد، پیروزی در حلب، روند سیاسی در سوریه را فراهم خواهد کرد و زمینه را آماده می کند تا بسیاری از افرادی که در این مسیر سنگ‌اندازی می‌کردند، به گفت‌وگوها و عمل سیاسی ملحق شوند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*