الکترونیکی شدن ابلاغیات احکام تامین اجتماعی معضلی برای کارفرمایان

۱۳۹۴۱۲۱۸۱۳۵۷۱۸۲۴۴۷۶۹۵۸۳در پی الکترونیکی شدن ابلاغیات احکام  تامین اجتماعی برای پرداخت  حق بیمه نیروهای شاغل در یک مجموعه صنفی یا تولیدی،  بسیاری از کارفرمایان با مشکلی مواجه شده اند که به نظر می رسد سازمان تامین اجتماعی باید برای آن راه حلی پیدا کند .
یکی از کارفرمایان بیرجندی که مغازه  صافکاری و نقاشی ماشین دارد با حضور در دفتر روزنامه با گلایه مندی از روند ابلاغ الکترونیکی پرداخت حق بیمه ها توسط سازمان تامین اجتماعی به خبرنگار ما گفت: در حدود یکسال پیش ابلاغیات سازمان تامین اجتماعی بصورت کتبی به کارفرما ابلاغ میشد اما بعد از آن وقتی این روند جای خود را به الکترونیکی شدن داد اکثر کارفرمایان از این ابلاغیات مطلع نمی شوند .
وی در ادامه افزود: معمولا تا۲۰ روز بعد از  این ابلاغیه ها، کارفرما فرصت دارد نسبت به ارقام تعیین شده از سوی تامین اجتماعی برای پرداخت  حق بیمه  اعتراض کند که معمولا در این اعتراض ها ارقام کاهش هم پیدا می کند.
وی ادامه داد: متاسفانه وقتی ابلاغیه های تامین اجتماعی به گوشی کارفرما پیامک می شود اکثر افراد نسبت به این پیامک ها توجه ندارند و یا به گمان اینکه ممکن است  تبلیغاتی باشد اقدام به حذف آن می کنند .
وی تصریح کرد: بنابراین کارفرما از این ابلاغیه ها مطلع نمی شود و بعد از گذشت ۶ ماه که معمولا تامین اجتماعی لیست های بیمه  خود را ابلاغ می کند متاسفانه جرائمی برایش تعیین می شود که چون به اجرائیه هم رسیده هیچ حق اعتراضی برایش باقی نمی ماند و باید جرائم را پرداخت کند .
یکی دیگر از کارفرمایان بیرجندی که چنین مشکلی برایش اتفاق افتاده در گفت وگوی تلفنی با خبرنگار ما گفت: اکثر کارفرمایانی که چنین مشکلی برایش پیش آمده معمولا به پیامک های گوشی خود چندان مراجعه ای ندارند و یا اینکه برای چک کردن ایمیل خود سواد لازم یا امکانات مورد نیاز را ندارند بنابراین در صورت عدم اطلاع از این ابلاغیه ها جرائم سنگینی برایشان بریده می شود.
وی ادامه داد: بطور مثال به ازای هر کارگر در ماه اگر ۳۰۰ هزار تومان حق بیمه تعریف شده باشد در مدت ۶ ماه رقم سنگینی می شود و این در حالی است که آن کارگر ممکن است فقط چند روز در آن کارگاه کار کرده باشد و بدون اینکه بتواند از بیمه بهره مند شود کارفرما باید جریمه بپردازد .
وی افزود: درست است که خود کارفرمایان فرم الکترونیکی شدن ابلاغیات و حق بیمه ها را امضا کرده اند اما اکثر آنها نسبت به اطلاعات داخل این فرم ها آگاهی لازم را ندارند و بدون خواندن امضا کرده اند چون اکثر آنها ممکن است افراد کم سوادی باشند که به اهمیت ابلاغیه ها پی نبرده اند .
وی در ادامه با بیان اینکه ما شهروندان همین شهر و استان هستیم و از مسئولان تامین اجتماعی انتظار داریم برای این مشکل راه حلی پیشنهاد دهند، اذعان داشت: بطور مثال می توانند ابلاغیه ها را به اتاق اصناف و آنها به اتحادیه ها و بعد به اعضا  اعلام کنند تا کارفرمایان با چنین مشکلاتی مواجه نشوند .
وی تصریح کرد: ادامه چنین روندی باعث می شود که کارفرما  از گرفتن نیروی کار پشیمان شود و نسبت به تامین اجتماعی بدبینی پیدا کند و از طرف دیگر کارگر بدون اینکه حتی یک روز بیمه هم شده باشد کارفرمایش باید جریمه سنگینی بدهد.
وی تاکید کرد: ابلاغ الکترونیکی به کارفرمایان به معضلی تبدیل شده که باید تامین اجتماعی آن را رفع و رجوع کند. رئیس و کارشناس ارشد اداره کل سازمان تامین اجتماعی خراسان جنوبی نیز در گفت و گو با خبرنگار ما در حاشیه جلسه رفع مشکلات واحدهای تولیدی شهر ک صنعتی بیرجند که در محل شرکت شهرک های صنعتی استان برگزار شد در این زمینه عنوان کرد : پیامکی از سوی سازمان تامین اجتماعی برای پراخت حق بیمه ها به گوشی کارفرمایان ارسال می شود که واضح و روشن است و کارفرما در این پیامک آدرس سایت و  ایمیلی را مشاهده می کند که می تواند با ورود به آن اطلاعات لازم را کسب کند. شکرابی افزود: کارفرما یک ماه مهلت دارد نسبت به این رقام اعتراض کند در غیر اینصورت جرائم قطعی شده و حق اعتراضی باقی نخواهد ماند.
وی ادامه داد: نمی توان گفت کارفرمایان این پیامک را مشاهده نکرده اند ولی مواردی بوده که بعد از ارائه مدارک لازم با وجود اینکه جرائم قطعی شده تخفیفاتی را اعمال کرده ایم و تا جایی که امکان داشته با کارفرمایان کنار آمده ایم .
وی اذعان داشت: وقتی کارشناس تامین اجتماعی  به درب کارگاهی برای شناسایی نیروها مراجعه می کند بعد از اینکه نسخه بیمه  را پرکرد بلافاصله یک برگ آن را به کارفرما تسلیم می کند و کارفرما می تواند در پاسخ نامه ای را تنظیم کند  که این کارگر من نیست یا تعیین کار کند و اصلا مشمول پرداخت هزینه بیمه نشود .
وی با بیان اینکه در سازمان تامین اجتماعی تمامی همکاران من تا جایی که امکان داشته و دارد به سوالات کارفرمایان پاسخ گفته و آنها را راهنمایی می کنند، افزود: در اینگونه موارد کوتاهی از سوی خود کارفرما است چرا که به پیامک های تامین اجتماعی بی توجهی کرده است  .
شکرابی ادامه داد: از ۴ تا ۵ هزار ابلاغیه تامین اجتماعی تاکنون ۶۰ درصد الکترونیکی شده و بقیه بدلیل عدم همکاری هم چنان دستی ارسال می شود.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما که اگر کارفرمایی از این پیامک ها مطلع نشود چه راهنمایی را برایش دارید ، بیان کرد: اگر بطور فرض پیامک را کارفرما ندیده باشد به سازمان مراجعه کند و مدارکش را ارائه دهد و ما همکاری لازم را با او خواهیم داشت.
وی تصریح کرد: ما در هیات ها  بدنبال کسب پول برای سازمان نیستیم چرا که باید طوری عمل شود که حق کارگر هم ضایع نشود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*