آخرین خبر :

گزارش خبری/ ترافیک کامیون‌ها در مرز ماهیرود هم اکنون/نماینده افغانستان در استان: تا زنده ایم وضعیت ماهیرود درست نخواهد شد

در چند روز گذشته تردد کامیون ها در مرز ماهیرود با مشکل مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار خاورستان، یکی از پتانسیل‌های مهمی که در خراسان جنوبی وجود دارد مرزهای استان است که با کمی توجه می توان از مرزها به عنوان فرصتی برای  بهبود شرایط اقتصادی استان استفاده کرد.

یکی از فرصت های اقتصادی استان بازارچه های مرزی است که با تاسف باید گفت که به خوبی از توان این بازارچه‌ها استفاده نشده و حتی ما شاهد نبود زیر ساخت‌ها ی مناسب در بازارچه های مرزی استان هستیم.

یکی از این بازارچه‌ها که از آن به عنوان گلوگاه اقتصادی شرق کشور یاد می‌شود  گمرک ماهیرود است که علی رغم گذشت سال‌ها از فعالیت آن هنوز شاهد توسعه زیر ساخت‌ها در این بازارچه مرزی نبوده ایم.

این روزها تردد کامیون‌ها از این بازارچه علی رغم باز بودن مرز به کندی صورت می گیرد که از دلایل اصلی این مسئله نبود زیر ساخت ها و امکانات لازم در بازارچه ماهیرود است.

در چند روز گذشته  تردد کامیون ها در مرز ماهیرود با مشکل مواجه شده است.

کیانی رئیس گمرک ماهیرود در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهار کرد: از دلایل وجود کامیون‌های زیاد در مرز شلوغی و حجم بالای تردد است که با توجه به کمبود زیرساخت ها، تردد به سختی صورت می گیرد.

وی با اشاره به اینکه تنها در روز شنبه هفته جاری تردد ۷۰۷ کامیون را از این بازارچه داشتیم، گفت: در روزهای دیگر این هفته نیز ترددها بالای ۵۰۰ کامیون بوده است که با توجه به حجم کار و افزایش ترددها متاسفانه زیر ساخت های لازم در این مرز وجود ندارد و جوابگو نیست.

رئیس بازارچه مرزی ماهیرود افزود: ابتدایی ترین زیر ساخت ها با توجه به ده سال گذشته در این بازارچه وجود دارد و اقدامات برای این بازارچه تنها بر روی کاغذ بوده و به عمل نرسیده است.

کیانی با توجه به اهمیت فعالیت منطقه ویژه اقتصادی برای بهبود وضعیت، گفت:  امکانات تخلیه و بارگیری، باسکول و حتی پارکینگ وجود ندارد و با این شرایط به دلیل ازدحام کامیون داران جای سوزن انداختن نیست.

وی تصریح کرد: این مرز یک مرز بین المللی است و امکاناتش نیز باید بین المللی باشد اما  اگر برای مرز اقدام مناسبی نشود شاهد بحران و عواقب خطرناکی خواهیم بود.

رئیس بازارچه مرزی ماهیرود ادامه داد: کارمندان، رانندگان و دولت افغانستان از این وضعیت ناراضی هستند و نسبت به وضعیت اعتراض دارند.

حاج غلام صدیق نماینده افغانستان در استان نیز در گفتگو با خبرنگار خاورستان ضمن گلایه از وضعیت مرز، گفت:  روزانه شاهد تجمع و خوابیدن حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ کامیون در مرز هستیم.

وی با بیان اینکه همکاری گمرک و بازارچه بسیار خوب است، گفت: در بحث ورودی و خروجی مرز با توجه به نبود امکانات مشکل داریم.

نماینده افغانستان در استان گفت:  از آن سوی مرز در افغانستان برای ورود و خروج مشکلی نداریم و مشکل از طرف مرز ایران است.

صدیق  تصریح کرد: در این بازارچه حتی سرویس بهداشتی و نمازخانه درستی وجود ندارد و گمان نمی کنم تا ما زنده باشیم این وضعیت درست شود.

وی ادامه داد: ایست‌های بازرسی  باید زیاد شود و این وضعیت جوابگوی این تعداد کامیون نیست.

فخر رئیس سازمان بازارچه های مرزی استان نیز در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهار کرد: حجم عملیات صادرات و مبادلات مرزی استان نسبت به سال گذشته تقریبا سه برابر شده و از طرفی امکانات ما به آن نسبت رشد نکرده است.

وی با بیان اینکه اقدامات  خوبی در حوزه بازارچه ها انجام شده است، گفت:  علت مشکلی  که دیروز و امروز با آن مواجه شدیم و نتوانستیم تخلیه و بارگیری را انجام دهیم این است  که اعلام بار وسیع از طرف دو کارخانه از بجنورد و کرمان انجام شد.

رئیس سازمان بازارچه های مرزی استان تصریح کرد: به طور متوسط  تمام ماشین هایی که به بازارچه مراجعه می کنند در همان روز مراجعه تخلیه می شوند و بر می گردند.

فخر  با بیان اینکه روزانه بیش از ۳۰۰ ماشین تخلیه و بارگیری می شوند، افزود: حدود صد ماشین طی این دو روز در مرز به خواب خوردند.

وی تصریح کرد: زمانی که ظرفیت سه برابر افزایش داده ایم امکانات نیز رشد داشته است اما شاید سرعت عملیات  زیر ساخت ها متناسب با حجم عملیات نیست اما  کمی و کاستی در پذیرش نداریم.

رئیس سازمان بازارچه های مرزی استان با اشاره به برنامه بلند مدت برای زیرساخت ها، گفت: این برنامه ۵ سال زمان می‌برد و با توجه به کاستی‌ها امکانات زیاد شده است.

فخر خاطرنشان کرد: در مجموع حدود ۳۰ نیرو از همه دستگاه ها در بازارچه ماهیرود وجود دارد.

وی افزود: بودجه پیشنهادی سال جاری ۴ میلیارد تومان بوده  که ان شاءالله صد درصد تخصیص پیدا می کند که پیگیر آن هستیم.

رئیس سازمان بازارچه های مرزی استان ادامه داد: با پیگیری‌ها یک بودجه ۲۰ میلیاردی را پیشنهاد داده ایم که با بودجه ۵ میلیارد تومانی خود سازمان امیدواریم سال آینده ۲۵ میلیارد تومان برای بازارچه های استان داشته باشیم.

فخر  ساخت جایگاه عرضه فرآورده های سوختی ، یک باب نانوایی، استراحتگاه رانندگان و کارگران، نمازخانه برای رانندگان، یک مخزن آب برای ذخیره آب، فنس کشی ۱۰ هکتار زمین طرح توسعه ، پوشش کامل شبکه برق رسانی و  نوسازی  آبرسانی  را از اقدامات سال گذشته در بازارچه عنوان کرد.

وی با بیان اینکه ۲۷۰ متر زمین اداری به بهره برداری رسیده و ۲۰ غرفه تجاری تکمیل شده است، گفت: دو عدد سوله بازسازی شده و ۲۰ هزار مترمربع  زیر سازی شده و امیدواریم امسال به آسفالت رسیده است.

همان طور که از صحبت‌های مسئولین مشخص است علی رغم  اقدامات در بازاچه های مرزی استان اما هنوز توجه لازم به پتانسیل های موجود در این بازارچه ها صورت نگرفته است و رانندگان هر چند مدتی دچار مشکلاتی می شوند که ناشی از نبود زیر ساخت ها و امکانات است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*