به گزارش ایسنا، این شکایت از سوی مالکان آمریکایی خودروهای پیکاپ و شاسی بلند مطرح شده بود که مدعی بودند فریمهای خودرویشان دچار زنگ زدگی میشوند.
توافق پیشنهادی شامل ۱.۵ میلیون دستگاه پیکاپ کامپکت تاکوما، پیکاپ بزرگ توندرا و شاسی بلند سکویا میشود.
طبق اسناد دادگاه، این خودروها محافظت ضعیفی در برابر زنگ خوردگی داشتند که ممکن بود به ساختار کلی خودرو آسیب بزند.
وکلای شاکیان برآورد کردهاند که هزینه تعویض فریم ممکن است به حدود ۳.۳۷۵ میلیارد دلار بالغ شود. این رقم بر مبنای هزینه حدود ۱۵هزار دلار برای هر خودرو محاسبه شده است و هزینه بازرسی حدود ۹۰ میلیون دلار است که برای هر خودرو به ۶۰ دلار بالغ میشود.
خودروساز ژاپنی تویوتا در توافق پیشنهادی ارتکاب هیچگونه خلافی را نپذیرفته است. این شرکت در بیانیهای اظهار کرد: ما مایلیم مشتریانمان تجربه مالکیت فوقالعادهای داشته باشند. بنابراین از حل این پرونده حقوقی به شکلی به نفع آنها بوده راضی هستیم و این مسئله نشان میدهد که ما پای کیفیت و قابلیت اطمینان خودروهایمان ایستادهایم.
تحت شرایط این توافق، تویوتا به مدت ۱۲ سال از روزی که خودروها فروخته شده یا اجاره داده شدهاند آنها را بازرسی خواهد کرد تا مطمئن شود فریمهای آنها نیاز به تعویض ندارند. همچنین هزینه مالکانی که پیش از این شخصا به تعویض فریم اقدام کردهاند را جبران خواهد کرد.
بر اساس گزارش شبکه خبری بیبیسی، پیکاپهای تاکوما از مدل سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰، سکویا از مدل ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ و توندرا از مدل ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ مشمول این توافق میشوند.