حکایت ۱۲ سال خانه به دوشی اداره های مرکز استان /بیرجندِ اجاره نشین

بسیاری از مسئولان وقت در زمان تقسیم استان فکر نمی کردند مشکل موقتی اجاره نشینی اداره های بیرجند به معضلی ۱۲ ساله تبدیل شود. ادارات کلِ میهمان، امروز صاحبخانه شده اند، بیرجند سال هاست خانه به دوش است و با تداوم مشکل کمبود اعتبار، اجاره نشینی همچنان ادامه دارد.

معاون فرماندار بیرجند با تأیید اینکه تعداد زیادی از اداره های بیرجند بعد از ارتقای منطقه به استان، با این الزام که اداره کل آماده فعالیت است، از اداره ای که در آن مستقر بودند بیرون رانده شدند یا در همان اداره به کار خود ادامه دادند، میگوید: این مشکل بارها در جلسات متعدد بیان شده است اما با گذشت ۱۲ سال از استان شدن خراسان جنوبی، هنوز هم بسیاری از اداره های شهرستان بیرجند در مکان های استیجاری ادامه می دهند.

مهندس رونقی با اشاره به اینکه ساختمان های اداری بعد از تشکیل استان باید در سایت اداری مستقر میشدند، می افزاید: در اصل اداره های بیرجند باید در سطح شهرستان یا در همان اداره هایی که از قبل در آن بودند می ماندند و یا ساختمانهای قدیمیشان تعمیر و بازسازی میشد.

وی با این تعبیر که منطقی نیست، ادارهای با ۶۰ سال سابقه امروز مستأجر باشد، ادامه میدهد: این امر گلایههای زیادی را برای شهروندان به دنبال داشته است، علاوه بر این نباید این نکته را فراموش کرد که شهرستان بیرجند تا قبل ار مرکز استان شدن ادارههایی که ساختمان مستقل داشتند را دارا بود، اما دقیقا بعد از استان شدن به جای اینکه این ادارهها پیشرفت کند یا چارت اداری آن کامل تر شود ساختمان خود را نیز از دست داد.

IMG_3733

برخی اداره های خانه به دوش

وی لیستی از اداره هایی که دچار این سرنوشت شده اند را تهیه کرده است چند اداره را نام میبرد محیط زیست، اوقاف، منابع طبیعی، دامپزشکی، فرهنگ و ارشاد و… نام برخی از اداره ها در این لیست بسیار تعجب انگیز است. به عنوان مثال آموزش و پرورش یا آب و فاضلاب شهری بیرجند، با توجه به سابقه طولانی بیرجند در مهد علم و دانشمند پروری و یا اولین شهری که دارای لوله کشی آب شهری شده چطور با گذشت ۱۲ سال هنوز نتوانسته است یک ساختمان اداری مستقل داشته باشد.

رونقی به نکته دیگری هم در این باره اشاره میکند اینکه « برخی از ادارات کل انتظار دارند که فرمانداری از اعتبارات شهرستان برای ساخت اداره های شهرستانی هزینه کند که صرف نظر از اعتبارات تعریف شده شهرستان این انتظار درست نیست علاوه بر این بسیاری از این اداره ها را قبل از تأسیس استان داشته ایم و نمی توان دوباره برای آن هزینه کرد.

وی به اداره کل ورزش و جوانان اشاره می کند و می افزاید: برخی از اداره ها نیز به جای اینکه در یک ساختمان مجزا فعالیت کنند از زیرمجموعه ها استفاده میکنند مثل اداره ورزش و جوانان بیرجند که در مجموعه ورزشی بیرجند مستقر است یا مثل آموزش و پرورش که از مدرسه ها استفاده میکند.

معاون عمرانی فرماندار بیرجند اضافه میکند: مسئولان ادارات کل باید این معضل را حل کنند اما بسیاری از مدیران با اجاره کردن ملک هایی در شهر به حساب خودشان چاره اندیشی کرده اند در حالی که این موضوع تبعات زیادی از جمله افزایش نرخ اجاره بها در شهر را به دنبال دارد و این موضوع در کلان شهر بعد از ۱۲ سال دیگر توجیح پذیر نیست.

مسـئولیت بـا راه و شـهـرســازی

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی در پاسخ به این سوال که چرا با قدمت ۱۰۰ ساله آموزش و پرورش در این شهر و گذشت چندین سال از مرکز استان شدن، بیرجند هنوز ساختمان اداری ندارد و با وجود این همه کمبود فضای آموزشی در یک مدرسه مستقر است؟ می گوید: این که چرا بعد از این مدت طولانی هنوز نتوانسته ایم ساختمان مستقل داشته باشیم فقط به اعتبارات مربوط میشود و اینکه متولی ساخت اداره کل آموزش و پرورش، راه و شهرسازی است.

البته لامعی هیچ توضیحی درباره اینکه چرا پیگیری ساخت اداره کل در سایت اداری این قدر به طول انجامیده نیز نمیدهد چرا که ساخت اداره کل در سایت اداری بیرجند از سه سال پیش کلید خورده است.

اعتبار نداشتیم

مدیر فنی و اجرایی راه و شهرسازی از مشکل همیشگی مسئولان؛ یعنی کمبود اعتبار می گوید و توضیح میدهد: ساخت اداره های کل در مرکز استان به دو شکل توسط اداره مربوطه یا توسط راه و شهرسازی انجام میشود، بر این اساس از زمان تأسیس استان و لزوم اجرای طرح سایت اداری قرار شد راه و شهرسازی ساختمان برخی از اداره های کل را در دو فاز آماده کند که در فاز اول ۹ اداره کل در ۱۱ هزار و ۲۰۰ متر مربع ساخته شد.

مهندس شهاب الدین سپهری ادامه میدهد: در فاز دوم ۱۳ هزار متر مربع زمین تحویل گرفتیم که قرار شد با توجه به تعداد کارکنان آموزش و پرورش اداره کل در ساختمانی با ۵ هزار متر زیر بنا ساخته شود.

وی متراژ بزرگ این پروژه را یکی از مهمترین دلایل طولانی شدن احداث آن میداند و میگوید: در حال حاضر اسکلت بنای این ساختمان تمام شده و چون حدود یک میلیارد تومان به پیمانکار بدهکاریم فعلا پروژه متوقف شده تا اعتبارات امسال محقق شود.

وی اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه را حدود ۸ میلیارد تومان اعلام میکند اما هیچ زمانی را برای بهره برداری از آن اعلام نمیکند و همه چیز را به میزان تخصیص اعتبارات مربوط میداند.

هرچند مسئولان استان برای رفع این مشکل برای آموزش و پرورش اقدام کرده اند اما این نکته مهم را هم نمیتوان از نظر دور نگه داشت که سال ۹۲ نیز آغازی دیرهنگام برای ساخت ادارهای با این عظمت برای استان بوده است.

البته آموزش و پرورش در مدرسه هایی که در واقع باید محل تحصیل دانش آموزان می بود ساکن شده است و این مزیت را دارد که دیگر مجبور نیست آخر هر ماه مبلغ هنگفتی را برای اجاره بها پرداخت کند، این در حالی است که امروز تعداد زیادی از اداره ها، بودجه ها و اعتبارات را ماهانه صرف اجاره هایی می کنند که هر سال به مقدار زیادی افزایش مییابد، این موضوع حتی در اداره هایی مانند اداره آب و فاضلاب شهری که به لحاظ درآمدی مشکل دارند هم وجود دارد.

جابه جاییهای مداوم

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان در این باره به بیرجند امروز میگوید: برخی از اداره ها مانند اداره آب و فاضلاب که چندین واحد جانبی مانند اتفاقات، امور مشترکین و . . . را همراه دارد با داشتن ساختمان استیجاری بسیار دچار بحران میشود.

وی ادامه میدهد: نه تنها ما دچار مشکل میشویم بلکه شهروندان نیز بارها برای انجام کارهای خود سرگردان شده اند و نارضایتی هایی رقم میخورد ، در هر جابه جایی با آن همه دفتر و پرونده و . . . کارمندان اداره از اینکه مبادا پرونده ای گم شود یا برگ های مهم را در هنگام اسباب کشی از دست بدهند مضطرب اند.

سید علی هاشم آبادی جدای از کلافه گی های اسباب کشی به این نکته نیز اشاره میکند که به دلیل برخی موارد نمیتوان به مدت طولانی در یک ساختمان اجاره ای ماند به همین دلیل ارباب رجوع که بعد از مدتی آدرس اداره را حفظ کرده وقتی با تغییر آدرس مواجه میشود از این بینظمی ها و جابه جایی های مداوم گلایه مند میشود.

وی درباره اداره آب و فاضلاب بیرجند توضیح میدهد: قبل از تأسیس استان برای اداره بیرجند ساختمان مناسب و کاملی داشتیم که همه واحدهای لازم و پیش بینی ها برای ساختمان مورد نظر انجام شده بود اما بعد با مستقر شدن آب و فاضلاب استان، اداره بیرجند بی ساختمان ماند و راهی جز اجاره کردن یک مکان برای این اداره وجود نداشت.

وی به این نکته اشاره میکند که شرکت آب و فاضلاب یک شرکت نیمه دولتی است و همه چیز در آن بسته به درآمدی است که به دست می آورد، با توجه به وضعیت اعتباری که برای شرکتهای آب و فاضلاب وجود دارد طبیعی است که نتوانستیم تاکنون یک اداره مجزا برای استان داشته باشیم یا اینکه بتوانیم دوباره یک اداره برای بیرجند بسازیم.

تمام این بی خانمان شدنها و سر ماه اجاره دادنها و مکافات اجاره نشینی در حرفهای مدیران دیگر هم شنیده میشود، مدیرانی که فکرش را نمیکردند بعد از تأسیس استان به جای اینکه اداره مربوط ارتقا یابد بین این ساختمان و آن ساختمان پاسکاری شوند.

IMG_37331

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*