نیمه پنهان«هلال»

اگر نامی از من ببرید همه آنچه را گفته ام تکذیب می کنم، سر نخ ها را دادم، این پروژه علامت سؤال زیاد دارد. بررسی کنید، روی دیگر سکه را می بینید.

DSC_3293_resize

دبیرخانه شورای اسلامی شهر بیرجند-نامه شماره ۲۷۸۴ ، تاریخ ثبت،۱۱/۱۲/۹۴ .

نامه از شرکت سرمایه گذاری هلال احمر ایران به شورای شهر بیرجند ارسال شده است . آرم شرکت همان هلال قرمز جمعیت هلال احمر ایران است اما نام این شرکت کلمه جمعیت را ندارد و سهامی خاص است . این مشخصه داخل پرانتز کنار آرم و نام آن دیده می شود. قائم موهبتی ،عضو هیأت مدیره و مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری هلال احمر ایران این نامه را که برای دکتر زنگویی رئیس شورای شهر بیرجند نوشته شده، امضا کرده است.

با سلام

احتراماً چنانکه استحضار دارید جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در حال احداث مجتمع تجاری اداری درمانی در محل ملک خود واقع در خیابان آیت ا.. طالقانی شهرستان بیرجند می باشد که در این خصوص علاوه بر نوسازی بافت شهری و رونق کسب و کار در شهر، موجبات اشتغال بخش قابل توجهی از نیروی انسانی منطقه را نیز مهیا ساخته و همچنین علاوه بر ایجاد فضاهایی برای تخصیص به جمعیت هلال احمر استان خراسان جنوبی در جهت نیل به اهداف امداد و نجات، سایر عواید حاصله آن نیز صرف خدمات عام المنفعه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.

در این راستا با توجه به اعلام شهرداری محترم بیرجند به این جمعیت در خصوص مدت زمان تطویل پروژه و عوارض ناشی از آن، مستند به مصوبات آن شورای محترم که به درستی برای تسریع در اجرای عملیات ساختمانی تدبیر شده است، به استحضار می رساند با توجه به وسعت منحصر به فرد پروژه مذکور و وضعیت و شرایط مربوط به پروژه های بزرگ شهری مدت زمانی اجرای پروژه نیازمند در نظر گرفتن زمان مناسب تری در مقایسه با سایر پروژه های کوچک با کاربری های بعضاً مسکونی بوده که در این راستا با عنایت به وضعیت اقتصادی حاکم بر پروژه خواهشمند است دستور فرمایید مساعدت لازم جهت تمدید پروانه ساختمانی به عمل آید. شایان ذکر است تعیین هر گونه هزینه از این بابت منجر به خارج شدن پروژه از توجیه اقتصادی خواهد شد و مشکلات عدیده ای را برای ادامه اجرای پروژه بوجود خواهد آورد.

قبلاً از حسن نظر آن مقام محترم نسبت به این جمعیت خیریه و عام المنفعه کمال تشکر و قدردانی را دارد.

در اولین خط نامه عنوان شده جمعیت هلال احمر ایران در حال احداث مجتمع تجاری ، اداری ، درمانی در محل ملک خود … می باشد، دراین صورت چرا این نامه از طرف مقامات جمعیت هلال احمر کشور ارسال نشده است؟

در اولین خط نامه عنوان شده جمعیت هلال احمر ایران در حال احداث مجتمع تجاری ، اداری ، درمانی در محل ملک خود … می باشد، دراین صورت چرا این نامه از طرف مقامات جمعیت هلال احمر کشور ارسال نشده است؟ این ملک، واقع در یکی از مهم ترین و شلوغ ترین خیابان های بیرجند، به این شرکت سرمایه گذاری (سهامی خاص) واگذار شده است. گفته می شود، جمعیت هلال احمر استان به ازای قیمت این ملک چند واحد در یکی از طبقات و یک مرکز آب درمانی در طبقه ای دیگر از مجتمع تجاری ، اداری ، درمانی ای که حالا حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی به علاوه نقص های اساسی از جمله نداشتن پارکینگ دارد، به دست خواهد آورد. اما آیا آنچه پس از پایان پروژه که زمان مشخصی برای آن اعلام نشده است عاید جمعیت هلال احمر استان خواهد شد با سرمایه ای که از فروش این ملک طلایی با قیمت واقعی آن می توانست حاصل شود، برابر است ؟

مدیر عامل شرکت در بخش پایانی نامه آورده است « با توجه به وسعت منحصر به فرد پروژه مذکور و وضعیت و شرایط مربوط به پروژه های بزرگ شهری ، مدت زمان اجرای پروژه، نیازمند در نظر گرفتن زمان مناسب تری در مقایسه با سایر پروژه های کوچک با کاربری بعضا مسکونی است. او پس از این یادآوری تعجب آور از رئیس شورا خواسته مساعدت لازم برای تمدید پروانه ساختمانی به عمل آید.

قائم موهبتی نامه ای را امضا کرده که در آن اجرای پروژه ای که امروز با نام « هلال» شناخته می شود، موجب نوسازی بخشی از بافت شهری،  رونق کسب و کار و بستری برای ایجاد اشتغال  عنوان شده است. در آخر هم در جمله ای که می توان از آن برداشت اعلام یک نوع هشدار کرد آورده «شایان ذکر است تعیین هرگونه هزینه از این بابت (هزینه های مربوط به عوارض و پروانه ساختمانی) منجر به خارج شدن پروژه از توجیه اقتصادی خواهد شد و مشکلات عدیده ای را برای اجرای پروژه به وجود خواهد آورد.

آیا سرمایه گذاران دیگر در شهرهای دیگر هم بابت احتمال زیان دهی فعالیت شان درصورت دریافت هزینه هایی از جمله عوارض و … که باید به دولت و برای مردم بپردازند چنین کلماتی را به کار می برند؟ آیا در کلان شهرها یک سرمایه گذار اصلاً می تواند درخواست بخشودگی عوارض به خاطر لطفی که برای سرمایه گذاری در آن شهر می کند بدهد ؟ یا فقط مناطق محروم هستند که باید به خاطر جذب سرمایه گذار امتیازات این چنینی بدهند ؟ و آیا دادن این مدل امتیازات به صلاح مردم است ؟ چه کسانی در این باره تصمیم گیری می کنند ؟ ان ها چند نفر هستند ؟ چه کسی بر این تصمیم گیری ها نظارت دارد؟

آیا در کلان شهرها یک سرمایه گذار اصلا می تواند درخواست بخشودگی عوارض به خاطر لطفی که برای سرمایه گذاری در آن شهر می کند بدهد؟ یا فقط مناطق محروم هستند که باید به خاطر جذب سرمایه گذار امتیازات این چنین بدهند و آیا دادن این مدل امتیازات به صلاح مردم است ؟ چه کسانی در این باره تصمیم گیری می کنند ؟ آن ها چند نفر هستند ؟ چه کسی بر این تصمیم گیری ها نظارت دارد؟

۵سال قبل

این روزها هر جا نام پروژه «هلال» برده می شود ، بعید است صدای نارضایتی عده ای به گوش نرسد.شاید ۵ سال قبل کسی فکرش را هم نمی کرد ، پروژه ای که به استناد برخی نامه ها منسوب به جمعیت هلال احمر است، امروز چنین مشکلات آشکار و پنهانی داشته باشد.

ثبت یارانه شهرداری بیرجند – دبیرخانه – نامه شماره ۶۰۱۴

۱۷ خرداد ۱۳۹۰ دکتر فروزانفر ، رئیس سابق شورای شهر بیرجند در نامه ای به شهردار وقت ، وحدتی فرد، اولین مصوبه شورا درباره این پروژه را اعلام می کند .در بند ۱ استخراج شده از صورتجلسه شماره ۲۵۵ روز ۱۱ بهمن ۹۰ آمده است، نامه شماره ۸۳۴/۹۰/۱- ۲۰/۱/۱۳۹۰ شهرداری به انضمام فتوکپی توافقنامه تنظیمی فی مابین مسئولین محترم هلال احمر و شهرداری در خصوص عقب نشینی املاک متعلق به هلال احمر واقع در خیابان طالقانی مطرح، با توجه به توضیحات ارائه شده مندرج در بند ۲ توافقنامه مذکور و با عنایت به اختیارات حاصله از ماده ۱۹ آیین نامه مالی شهرداری ها پس از بحث و مذاکرات مفصل وارد مشروحه ذیل به اتفاق آراء مورد موافقت واقع و مقرر شد طرفین نسبت به اجرای آن اقدامات لازم را معمول نمایند.

الف: الزاماً تأمین پارکینگ طبق ضوابط طرح تفصیلی به مأخذ صد در صد (۱۰۰%) باید توسط هلال احمر انجام شود(صدی بیست و پنج(۲۵%) در محل و مابقی پارکینگ در محدوده خیابان طالقانی صرفاً(داخل بلوک)

ب: بخشودگی عوارض متعلقه شهرداری تا صدی پنجاه (۵۰%) صورت پذیرد.

ج: حداکثر زمان ساخت ملک فوق الذکر سی(۳۰)ماه) تعیین در غیر این صورت مصوبه صدرالذکر لغو و کان لم یکن تلقی خواهد شد.

براساس این مصوبه شورا، مهلت شرکت سرمایه گذاری برای تحویل پروژه حدود ۲ سال قبل پایان یافته و در واقع بخشودگی عوارض که از نظر برخی مسئولان از ابتدا نیز نادرست بوده ، دیگر امکان پذیر نیست اما . چندی قبل، پس از دریافت آخرین نامه قائم مقام شرکت سرمایه گذاری هلال در تاریخ ۱۱ اسفند ۹۴ دوباره شورای شهر با رایی شکننده پروانه ساختمانی این پروژه و درخواست بخشودگی عوارض را تمدید می کند. به هنگام رأی گیری مخالفان این مصوبه یک نفر از گروه موافق ها بیشتر بوده است .

نامه شماره ۲۷۵۰- تاریخ ۸/۱۲/ ۹۴

رئیس شواری شهر بیرجند که خود در گروه موافقان این مصوبه است در این نامه صورتجلسه دیگری از شورا مربوط به پروژه هلال را به شهرداری اعلام می کند در بند یک این صورتجلسه (۱۵۱) نوشته شده است که نامه مورخ ۴/۲/۹۵ آقایان دکتر بهترین، رضا حسنی صفت، مهدی عبدالرزاق نژاد و سرکار خانم فاطمه زهرا هلال بیرجندی ، اعضای محترم شورا مبنی بر پلمپ پروژه هلال به دلیل اتمام مهلت تعیین شده در مصوبه بند یک صورتجلسه شماره ۲۵۵ مورخ ۱۱/۳/۹۰ شورا و همچنین عدم اجرای تعهدات شرکت سرمایه گذاری هلال احمر در موعد مقرر مطرح، باتوجه به توضیحات ارائه شده و بررسی های لازم پس از بحث و تبادل نظر با اکثریت آرا مقرر گردید شهرداری ظرف مدت حداکثر دوهفته برابر مصوبه فوق الذکر که در تاریخ ۱۷ /۳/۹۰ به شهرداری ابلاغ شده است اقدام لازم بعمل و نتیجه را به شورا گزارش نماید.

اما مصوبه جدید شورا راه دیگری برای شرکت سرمایه گذاری هلال احمر و پیمانکار آن ؛ شرکتی با عنوان قهستان به مدیر عاملی یکی از برادران نماینده سابق قاین؛ باز می کند.

پس از این نامه پروژه برای مدتی پلمپ می شود، اما مصوبه جدید شورا راه دیگری برای شرکت سرمایه گذاری هلال احمر و پیمانکار آن ؛ شرکتی با عنوان قهستان به مدیر عاملی یکی از برادران نماینده سابق قاین؛ باز می کند.

شاید پافشاری گروه مخالف با عث می شود از۸ خرداد امسال فقط ۶ ماه زمان به این شرکت داده شود تا پروژه «هلالی»را که حدود ۷۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تکلیف پارکینگ آن هم هنوز مشخص نیست، به سرانجام برساند.

نیک:افرادی که این مسائل را مطرح می کنند می خواهند مانع اجرای پروژه بزرگی شوند که به نفع مردم و شهر است.

دکتر رضا حسنی صفت ؛ یکی از مخالفان مصوبه اخیر شورا برای این پروژه ، دلایل بسیاری را برای نادرست بودن این تصمیم شورا عنوان می کند. از جمله می توان طولانی شدن زمان اجرا، احداث چنین مجتمعی مقابل تنها مرکزدرمانی اعصاب و روان شهر، حل نشدن مشکل پارکینگ و اصرار شرکت سرمایه گذار بر تأمین پارکینگ از املاک حوالی پروژه و نه از زمین در اختیارنام برد. او دلایل دیگری هم می آورد ، دلایلی که چراهای بسیاری را شکل می دهند . ازطرفی سرهنگ نیک ، عضو موافق این مصوبه که از قضا پسر او از کارشناسان حقوفی شرکت سرمایه گذاری هلال است هیچ کدام از این دلایل را نمی پذیرد. او به بیرجند امروز می گوید: برخی حرف و حدیث ها در باره پسرم حب و بغض شخصی است و افرادی که این مسائل را مطرح می کنند می خواهند مانع اجرای پروژه بزرگی شوند که به نفع مردم و شهر است. از نظر او باید ازمسئولان شرکت سرمایه گذاری هلال چون قائم موهبتی بسیارتشکر کرد که به واسطه عرق منطقه ای ، موافقت اجرای این پروژه را در بیرجند  از مقامات گرفته اند.

آیا پروژه « هلال » با وجود مشکلات امروز واقعا عام المنفعه است؟ چرا شرکت سرمایه گذاری هلال احمر ایران اجرای این پروژه را به پیمانکار واگذار کرده و این پیمانکار چگونه انتخاب شده است؟ چرا واحدها قبل از مشخص شدن مواردی از جمله نمای پروژه و وضعیت پارکینگ پیش فروش شده است؟

دکتر زنگویی هم درپایان یک مکالمه کوتاه تلفنی در باره این پروژه وعده می دهد که بمنظور توضیح جوانب موضوع زمانی را برای مصاحبه تعیین کند و می گوید: نباید قبل از این مصاحبه صحبتی از او نقل شود.

البته وی هنوز زمان برای انجام این مصاحبه اعلام نکرده است

اما سؤالات بسیاری مطرح است ، سوالاتی که زنجیره های تو در تو دارد .ایا شورای شهربرای تصویب دوباره مصوبه اولیه در مورد این پروژه ، دلایل دیگری جزحمایت از سرمایه گذاری و عام المنفعه بودن «هلال» برای بیرجند دارد؟ آیا پروژه « هلال » با وجود مشکلات امروز واقعا عام المنفعه است ؟ چرا شرکت سرمایه گذاری هلال احمر ایران اجرای این پروژه را به پیمانکار واگذار کرده و این پیمانکار چگونه انتخاب شده است ؟چرا واحدها قبل از مشخص شدن مواردی از جمله نمای پروژه و وضعیت پارکینگ پیش فروش شده است ؟ علت نارضایتی بسیاری از افراد که این واحدها را خریداری کرده اند چیست ؟ آیا امکان حسابرسی دولتی پروژه هایی با مشخصات پروژه هلال وجود دارد ؟

حاضر است درباره پروژه اطلاعاتی بدهد اما اوهم با اعلام نامش موافق نیست. می گوید : خطرناک است ، نمی دانم منظورش چیست اما برای روشن شدن این نیمه پنهان پرونده ای از پرسش ها و پاسخ ها در جریان است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*