اخبار سیاسی

۷۵ سال زندان در انتظار «رضا ضراب»

سفر به مرکز تفریحی دیزنی‌لند، پای رضا ضراب را به زندانی در ایالات متحده آمریکا گشود. روزنامه حریت، چاپ ترکیه، از به‌تعویق‌افتادن جلسه رسیدگی به اتهامات این تاجر طلای ایرانی- ترکیه‌ای خبر داده است. او در فروردین امسال در فرودگاه بین‌المللی میامی دستگیر شد. به نوشته این روزنامه، بنجامین برافمن، وکیل ضراب، درخواست به‌تعویق‌افتادن دومین جلسه دادگاه را مطرح کرده و با موافقت قاضی برمن، مسئول رسیدگی به این پرونده، روبه‌رو شده است. این در حالی است که هفته‌نامه اکونومیست درباره ضراب نوشت که او با ٧۵ سال حبس روبه‌رو است.

پاسخ سرد پوتین به نامه اردوغان
کاخ کرملین با اشاره به اقدام رییس جمهوری ترکیه در ارسال نامه به همتای روسی خود گفت: نیازی نیست به نامه اخیر رجب طیب اردوغان پاسخ داده شود و جز تشریفات، متاسفانه نکته قابل توجهی دیگری در متن آن نبود.

 

 
آمار انصراف‌ ایرانی ها از حج تمتع و عمره
رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه تمام ۱۷ هزار نفری که قسط اول حج ۹۵ را پرداخته بودند، بعد از اعلام ما پول خود را از بانک پس گرفته‌اند، گفت: از ۱٫۵ میلیون نفری که برای حج تمتع ثبت نام کرده‌اند، هیچ کس انصراف نداده اما از ۶٫۵ میلیون نفری که برای عمره ثبت نام کرده‌اند تاکنون ۷ هزار نفر انصراف داده‌اند. رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه تمام ۱۷ هزار نفری که قسط اول حج ۹۵ را پرداخته بودند، بعد از اعلام ما پول خود را از بانک پس گرفته‌اند، گفت: تاکنون یک نفر هم از حج انصراف قطعی نداده است. 
درآمد پزشک عمومی در بیمارستان دولتی
معاون درمان وزیر بهداشت گفت: دریافتی پزشک عمومی در مراکز درمانی ترمیم شد که تفاوت آن با پزشکان متخصص به ۲٫۵ رسیده است. متوسط درآمد پزشکی عمومی در بخش دولتی ۵میلیون و ۴۰۰ و در بهداشت ۷ تا ۸ میلیون تومان شده است. آقاجانی افزود: نسبت کل دریافتی پزشک متخصص به عمومی ۲٫۵ به ۱ است. نسبت متخصص به پرستار ۴٫۴۵ و پزشک عمومی به پرستار ۱٫۷۵ است. وی گفت: ‌۲۲۰۰ پزشک متخصص و فوق‌تخصص داریم که در طرح تحول سلامت به ۵۷۴۰ نفر رسید که از این ۲ هزار نفر فقط ۵ درصد تمام وقت بودند که اکنون به ۱۰۰ درصد رسیده و بیشتر در بخش خصوصی در مناطق محروم مشغول بودند.
گفته می شود رئیس یکی از صندوق‌های راهبردی دولتی از ابتدا تا انتهای سال ۹۴، مبلغ حدودا ۷۰۰ میلیون تومان به عنوان حقوق دریافت کرده که به طور میانگین، ماهانه حدودا ۶۰ میلیون تومان فقط به عنوان حقوق خالص به این فرد پرداخت شده است.حقوق میلیونی برای این مدیر دولتی بدون پاداش، کارانه و دیگر موارد دریافتی است که قطعا با اضافه شدن این موارد، میزان حقوق وی بالاتر خواهد رفت.همچنین قائم مقام این مدیر دولتی نیز در سال ۹۴ مجموعا بیش از ۵۰۰ میلیون تومان حقوق دریافت کرده که معادل پرداخت میانگین حدودا ۴۵ میلیون حقوق خالص بدون پاداش، کارانه و دیگر موارد دریافتی، در ماه است.

 

تصمیم جدید دولت برای کالاهای ممنوعه وارداتی

دولت به تازگی تصمیم جدیدی در خصوص ترخیص کالاهای ممنوعه وارداتی که پیش از ممنوع شدن ثبت سفارش شده باشند، صادر کرده است. براساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، ممنوعیت کالا با توجه به درخواست دستگاه‌های متولی و غالبا در راستای حمایت از تولید داخلی اعمال می‌شود اما همواره تلاش می‌شود که حقوق افرادی که پیش از اعلام ممنوعیت واردات این کالاها، اقدام به ثبت سفارش کرده‌اند، حفظ شود. از آنجا که ثبت سفارش قبل از ممنوعیت واردات کالا طبق ماده ۱۱ آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات با رعایت شرایط مندرج در آن، جزو حقوق مکتسب متقاضی محسوب می‌شود، بر اساس ابلاغ سازمان توسعه تجارت مقرر شده مکانیزم بررسی و تایید ثبت سفارش فقط از طریق مراجعه متقاضیان به دفتر مقررات صادرات و واردات صورت گیرد. بر همین اساس از این پس متقاضیان واردات این نوع کالاها باید پس از مراجعه به دفتر مقررات صادرات و واردات، با ارایه درخواست کتبی و تکمیل فرم کارتکس در این خصوص اقدام کنند. سازمان توسعه تجارت از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها خواسته با امعان نظر، از تمدید و تایید درخواست‌های واصله برای ثبت سفارش کالاهای ممنوعه بدون رویت کارتکس تایید شده توسط دفتره مربوطه در سازمان، جددا خودداری کنند

 

موسوی‌ لاری: فضا برای تغییرات درکابینه فراهم است
حجت الاسلام موسوی لاری گفت:دولت باید دست به اصلاحاتی در کابینه خود بزند. شبهه‌ای ندارم که آقای روحانی نتوانسته در انتخاب کابینه آن طور که دلش می‌خواسته است رفتار کند. چرا که جو حاکم بر مجلس این اجازه را به وی نمی‌داد. طبعا الان که ترکیب مجلس تغییر کرده باید تغییراتی را به خصوص در تیم اقتصادی خود ایجاد کند. هماهنگی لازم در تیم اقتصادی دولت دیده نمی‌شود. ازخوانی و بازسازی راه طی شده دولت در سه سال گذشته ضروری است. شناخت آقای روحانی از وزرایش هم بیشتر شده و بصیرت بهتری پیدا کرده است. شاید سه سال پیش به نظر ایشان فلان وزیر برای مسوولیت فعلی خوب بوده ولی الان به این نتیجه رسیده باشد که وی در جای دیگر موثرتر می‌تواند باشد.
امکان بازگشت به احمدی نژاد صفر است
ایمانی با اشاره به احتمال سرمایه گذاری مجدد اصولگرایان روی کاندیدای سال ۹۲ برای انتخابات سال اینده گفت: این امکان وجود دارد، ولی من باید بگویم در سال ۹۶ منتظر هستند ببینند فضای روانی و عمومی مردم چه سمتی است؟ اگر بگویند فضای افکار عمومی مردم به سمت روحانی است و محبوبیت دارد، ممکن است کاندیدایی معرفی کنند که حداکثر در صحنه انتخابات بوده و به عنوان یک چهره سیاسی حضور داشته باشند. ولی اگر ببینند احتمالا افکار عمومی روحانی را نمی پسندد، کاندیدای جدی تری می آورند که قطعا برای پیروز شوند. گاهی اوقات شما از مهره های اصلی استفاده می کنید و گاهی از مهره های دومت استفاده می کنید. شما این را بدانید که دور دوم انتخابات ریاست جمهوری همیشه دور مشکلی است؛ برای اینکه مردم ما عادت دارند رئیس جمهور قبل را رای دهند، برای این است که اگر ببینند مردم تمایل به ادامه ریاست جمهوری آقای روحانی دارند ممکن است با کاندیدای نوع دوم وارد صحنه شوند. اما اگر افکار عمومی آقای روحانی را نمی پسندد ممکن است یک کاندیدای اصلی که واقعا قصد دارد رئیس جمهور بشود را رو کنند و اصلاح طلبان در این زمینه کاندیدشان آقای روحانی است و این احتمال وجود دارد که در انتخابات هم پیروز شوند.وی درباه بازگشت اصولگرایان به سمت احمدی نژاد گفت: امکان بازگشت مجموعه اصولگرایان به سمت آقای احمدی نژاد را نزدیک به صفر می دانم، اما آقای احمدی نژاد برای حضورش در صحنه و رای نیازی به حمایت اصولگرایان ندارد، همچنان که نیازی به حمایت اصلاح طلبان هم ندارد. ایشان یک پایگاهی دارد. این را هم بگویم پایگاه ایشان به نسب پایگاهی که آقای روحانی در سراسر کشور دارند خیلی قابل تامل است و باید دولت آقای روحانی و دست اندرکاران دولتشان توجه خیلی ویژه ای  به این موضوع داشته باشند.

گفته می شود یک بازیگر سابق ترکیه به اتهام فروش کالای ممنوعه ای که می تواند در تولید موشک به کار رود به ایران، در نیویورک بازداشت شد.اردال کویومجو ۴۴ ساله و رئیس شرکت گلوبال متالورجی روز پانزدهم ژوئه به اتهام نقض قانون بین المللی که تجارت با ایران را محدود می کند، گناهکار شناخته شد.در کیفرخواست گفته می شود که کویومجو بیش از ۴۵۰ کیلوگرم پودر فلزات کبالت-نیکل را که در ساخت موشک و فضاپیما و همچنین در تاسیسات اتمی استفاده می شود برای صادر به ایران جمع آوری کرده است.او با شریک خود پودر فلزات فوق را قبل از ارسال به ایران به ترکیه فرستاد.کیفرخواست خواستار ۲۰ سال زندان برای کویومجو و همچنین پرداخت یک میلیون دلار جریمه نقدی شده است. اما انتظار می رود که در نهایت پنج سال زندان در انتظار کویومجو باشد. حکم نهایی او در ماه اکتبر صادر خواهد شد.وزارت دادگستری آمریکا می گوید کویومجو پودر فلزا نیکل را از یک شرکت آمریکایی در اوهایو خرید و بدون دریافت مجوز دفتر کنترل سرمایه های خارجی وزارت خزارنه داری، از طریق یک شرکت در ترکیه به ایران فروخت.

گفته می شود در جلسه ای عارف از عدم همراهی بزرگان اصلاح طلب برای ریاست وی در مرکز پژوهشها گله کرده است.گفته می شود اختلافات عارف و رهبران اصلاح طلب پس از شکست در انتخاب ریاست مجلس بیشتر از گذشته شده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*